Hej
Vi har en 80m lång häggmispen som klippts ner till två meter några gånger senaste åren.
Den är nu ca 4-5m hög och dom två första metrarna är ca 3-4cm grova ”stammar” utan blad så vi ser genom häcken.
Upptill är den tät.

Vi tänker klippa ner den för att få den tät och fin igen, ska man ta den i knähöjd eller ta den vid marken?

Hur fort tar sig en sån här häck?
Vi har järnväg utanför häcken så det tar emot att ta ner den men känns ändå som det enda rätta.
 
Ni måste ta ner den till marken. Dessutom måste ni varje år ta ner några stammar till marken för att den ska skjuta nytt och fortsätta vara tät. Cirka var sjunde stam är lagom underhåll.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ok

Ingen ide att ta pinnarna på lite olika nivåer?
Känns lite hårt med tanke på järnvägen :/

Jiji Jiji skrev:
Ni måste ta ner den till marken. Dessutom måste ni varje år ta ner några stammar till marken för att den ska skjuta nytt och fortsätta vara tät. Cirka var sjunde stam är lagom underhåll.
 
Ni måste ju inte ta hela på en gång. Ta hellre lite i taget under flera år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok men om jag tar hälften vid marknivå tar dom sig verkligen då nere i skuggan av dom långa?

Jiji Jiji skrev:
Ni måste ju inte ta hela på en gång. Ta hellre lite i taget under flera år.
 
  • Trädgård med gräsmatta och buskar i skuggan, soligt väder, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta några pinnar här och där, och gör det på tre, fyra år totalt.
 
  • Gilla
Stins
  • Laddar…
Ok men jag antar att jag skulle kunna toppa hela häcken på 1,5-2 meter från marken och glesa ut som du säger.

det vill väl mycket för att den skulle ta skada?
 
Häggmispel är vansinnigt tålig, det behöver du inte oroa dig för.
 
Gött mos! Tack!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.