Hej!

Vi har en väldigt stor men fin hägg på vår tomt. Dessvärre har den blivit lite stor och tät, dels tar den för mycket ljus från tomten men har också börjat gå över grannens tomt.

Vi har tagit 4-5 grenar med ca 10cm omkrets men troligen är det ytterligare 10 i den storleken och flertalet mindre som behöver tas ned, minst.

Vi har läst att man bör ta en till två grenar av den storleken per år, men i den takten är vi nog klar om 10 år.

Så jag skulle vilja få er åsikt, bifogar också bild på trädet. Vågar man gå på hårdare?

Vänliga hälsningar

Stor häggträd med tät krona på en solig tomt nära en häck och ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Mitt första och viktigaste råd är att anlita en arborist som på plats kan avgöra hur bra trädet mår, om det finns grenar som är i dåligt skick och därför ska tas bort i första hand och vilka borttagna grenar som i längden kommer att göra att trädet blir mindre och glesare samtidigt som dess hälsa inte försämras för mycket. Det är alldeles för svårt att förstå hur ett tredimensionellt träd ser ut från tvådimensionella bilder.

Om man tycker att ett träd är alldeles för stort är det oftast bäst att ta bort det helt och i stället plantera ett mindre och mer långsamväxande träd. Du pratar om att ta ner 10 grenar med 10 cm omkrets och då ser det ut som att det inte blir mycket av kronan kvar, vilket brukar leda till att trädet ser väldigt underligt ut med en gles spretig krona på en mycket kraftig stam.

Alla beskärningar innebär en risk för att det går röta i beskärningssnittet och därmed att trädet långsamt kommer att dö. Ju fler snitt man gör desto fler möjligheter för rötsvampar att komma in, både för att snittytorna blir fler och för att trädets "immunsystemet" inte orkar med att bekämpa hur mycket rötsvampar som helst. Det är upp till er att väga risken med rötsvampar mot vinsten av ett glesare och mindre träd.

Enligt https://www.alltomtradgard.se/tradgard/beskarning/nar-ska-jag-beskara-haggen/ ska hägg beskäras på vårvintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.