Hej
Mina rosor blir bara längre och längre i höjd, se bild. Nu är de nästan 2 meter långa. Längre än så vill jag inte att de växer. Hur ska man beskära de och när ska arbetet påbörjas?


Långväxta rosbuskar med några rosa blommor framför en vit husvägg och under ett svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rosor beskär man väl vanligen på våren. Om du ska ta ner en ros i höjd så klipp grenarna i lite olika höjd för bäst form. Klipp precis ovan ett öga (där det kan komma ut en ny gren).

Vad är det för ros? Är det en ros som vill växa högre så kanske du kan flytta den och sätta en lägre sort där istället?
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
8 80-talshus skrev:
Rosor beskär man väl vanligen på våren. Om du ska ta ner en ros i höjd så klipp grenarna i lite olika höjd för bäst form. Klipp precis ovan ett öga (där det kan komma ut en ny gren).

Vad är det för ros? Är det en ros som vill växa högre så kanske du kan flytta den och sätta en lägre sort där istället?
Jag vet inte exakt vad den kan vara för ros. Det var bra förslag att flytta på den och ersätta med nån buskros istället. Den kan passa nån annanstans på gården där kan växa i höjd.
 
L Lars48 skrev:
Jag vet inte exakt vad den kan vara för ros. Det var bra förslag att flytta på den och ersätta med nån buskros istället. Den kan passa nån annanstans på gården där kan växa i höjd.
Och ska du flytta rosen är det nog bäst på hösten!
 
Skär ner den i vår. Det är en dålig idé att bara låta den växa och växa eftersom det blir långa kala storkben nertill då. Bättre att beskära. Ta bort de äldsta stammarna och korta av resten till ca 50 cm.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Flyttade rosen till andra sidan av gården mitt i Juli månad. Fäste ett paraply över den ett par veckor och vattnade som fan. Men det hjälpte inte. Den tappade alla sina blad och jag tänkte att den dog.
Men för ett par veckor sen började den ge nya blad och just nu ser ut så här.
Slutsats: man kan flytta på rosor mitt i sommaren oxå.


En nyligen flyttad rosbuske med nya blad som visar tecken på återhämtning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Hur kort vågar man beskära den här rosen som har vuxit ett par meter i höjd?

Övervuxen rosbuske som nått flera meter i höjd i en välplanerad trädgård med andra buskar och en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lars48 skrev:
Hur kort vågar man beskära den här rosen som har vuxit ett par meter i höjd?

[bild]
Jag hade inte beskurit den nu utan väntat till våren, och då kan man beskära ganska rejält beroende på hur mycket du vill få ner den. Vi hade en tråkig ros som inte verkade ha beskurits på många år och jag klippte ner vissa grenar ett par meter och alla tog sig. Klipp inte alla grenar lika höga utan ojämnt så blir det snyggare.
 
8 80-talshus skrev:
Jag hade inte beskurit den nu utan väntat till våren, och då kan man beskära ganska rejält beroende på hur mycket du vill få ner den. Vi hade en tråkig ros som inte verkade ha beskurits på många år och jag klippte ner vissa grenar ett par meter och alla tog sig. Klipp inte alla grenar lika höga utan ojämnt så blir det snyggare.
hej
Jag tänkte beskära nästa vår. Problemet är att hos oss, när björkens blad är lika stora som musöron då börjar rosorna ge ut blomknoppar. Då vet jag inte tydligt när ska beskärningen ske. ?
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Hemmakatten
Beskär den när de röda små skotten syns på rosen ca 2 cm. Tiden kan variera lite på olika rosor beroende på vilka sorter du har och var de står. Dvs du kan få beskära dina rosor vid olika tidpunkter.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det viktiga är väl att beskära när våren kommit men att inte vänta så länge att de nya skotten vuxit sig alltför stora!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.