Har en enorm ros som behöver en omstart då den är ganska risig "inuti", dom tjockaste stammarna är väl en 5-6 cm i diameter. Skulle det funka att beskära denna hårt? Alltså klippa ner den 20-30 cm från marken? Gissningsvis har den stått på tomten i 10-20 år.
9.jpg

Sen har jag en fråga om bambu, går detta att klippa ner så det kommer igen? Tanken är att förlänga altanen mot där bambun står, dela bambun och sprida ut den mer längst med altanen, vilket jag hört går bra. Men skulle bli betydligt lättare om den gick att klippa ner lite också? Vissa delar av den börjar också bli lite risig.
7.jpg

Bor i växtzon 1 om det spelar någon roll.
 
Ingen som har tips?
 
Rosen skall du inte skära ner förrän till våren.
Enligt vissa går det bra redan i April i Skåne.

(Viss ansning kan du göra nu höst men bara det som är nödvändigt m.h.t framkomlighet mm)


Bambun är en lustig växt.
Enligt litteraturen så blommar den efter 100 år och sedan vissnar ner.

Min bambu tycker jag ser lite halvrisig ut alltid och tappar ständigt blad. Men jag vill påstå att det är växtsättet och det får man stå ut med om man vill ha en bambu.

När det gäller delning och flyttning så har jag ingen erfarenhet, men varför skulle inte det kunna gå ?
Jag skulle nog akta mig för att skära ner den, min egen erfarenhet av detta blev att den dog ut. :(
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Rosen skall du inte skära ner förrän till våren.
Enligt vissa går det bra redan i April i Skåne.

(Viss ansning kan du göra nu höst men bara det som är nödvändigt m.h.t framkomlighet mm)


Bambun är en lustig växt.
Enligt litteraturen så blommar den efter 100 år och sedan vissnar ner.

Min bambu tycker jag ser lite halvrisig ut alltid och tappar ständigt blad. Men jag vill påstå att det är växtsättet och det får man stå ut med om man vill ha en bambu.

När det gäller delning och flyttning så har jag ingen erfarenhet, men varför skulle inte det kunna gå ?
Jag skulle nog akta mig för att skära ner den, min egen erfarenhet av detta blev att den dog ut. :(
Tack för svar!
Nä rosen låter vi va under höst/vinter och tar till våren, men då är det bara att klippa på då :D

Jo, bambun ska gå och dela och flytta, och det hade vi tänkt göra, undrade bara om den gick att klippa ned också? Men då klipper vi inte den utan bara försöker oss på en delning/flyttning!

Angående bambuns blomning, va det inte så för 15-20 år sedan, att all bambu i Sverige kom från samma ställe och därför också vissnade samtidigt (under samma år)? Har för mig att jag hört något sådant, kan dock va en skröna?
 
Redigerat:
Kanske, jag hade en bambu som blommade för en 5-6 år sedan och sedan försvann.
Det som kan läsas handlar tydligen om en och samma planta som tydligen har delats och spridits i det oändliga.
Om det är sant eller inte vet jag inte. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.