Hej!
Har en Apel, Stenström som jag tänkte beskära.
När jag köpte den på trädgårdshandeln så
visade han på ett ungefär hur den skulle beskäras och vad jag minns så var det ganska mycket och varje gren. Toppen sa han att man kunde göra som man ville, och se var den tar vägen om man inte klippte den också.

Har en bild där jag tänker att man beskär ungefär vid varje rött streck streck efter bladbildning.

Bra idé?
 
  • Ungefär 1,5 meter högt prydnadsträd med rödbruna blad, stöttat av en påle, i en trädgård med solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom igen nu! Har vi ingen som är vass med verktygen här? :)
 
Vad vill du åstadkomma? Vill du ha högre stam kan du ta bort de nedre grenarna helt och lämna toppen i fred. Du kan gott göra det i vår så får plantan möjlighet att ta tillbaka så mycket näring som möjligt från bladen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om du beskär som du har ritat så kommer det antagligen nästa sommar se ut som en boll på en kort stam. Är det så du vill att det ska se ut?

Beskära så här års i Västernorrland är väl lite väl sent eftersom det stör trädets vinterförberedelser. Sen ska varje gren beskäras på rätt ställe t.ex. just ovanför/utanför en grening som pekar åt rätt håll.
 
Tack för svar.
Fick svar från trädgårdshandeln också som skickade en bild.

Vill bara få till ett fint prydnadsträd. Får klippa till våren och lite mindre än jag ritade.
 
  • Schematisk illustration av beskärning av ett prydnadsträd med markerade snitt och växtsätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
På bibliotek brukar det finnas bra trädgårdsböcker som man kan läsa under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.