Hej,

Jag har fått ta den av besiktningsprotokollet av ett hus jag funderar på att köpa. Mycket av det förstår jag, men andra saker förstår jag inte.

Det förekommer missfärgningar och färgsläpp på nedre del av putsade väggar. Höga värden indikerades på väggar. Fuktkvoten i gipsskiva på påreglad yttervägg uppmättes till 19%.
Gällande väggkonstruktion se rubrik entreplan allmänt.

- Detta låter illa i mina öron, är det det? Gissar att insidan av väggarna som vetter utåt är reglade med gips, och i dessa gipsskivor är det fukt?

Under rubriken "entréplan allmänt" står detta:
Vid kontroll av påreglad väggkonstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt i påreglad yttervägg samt att höga värden indikerades på putsade väggar.
För att utreda orsaken till och omfattningen av de förhöjda värden som indikerades på ytterväggar samt förhöjda värden på påreglad yttervägg
rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs.


Huset är troligtvis från 1900 eller liknande. Bör jag leta vidare, eller är detta något som kan fixas genom att riva gipset och smälla upp nytt? Huset har torpargrund som inte kunnat besiktigas eftersom den ej är krypbar.

Tacksam för er expertis! /Jonas
 
Hej.

Om du har tagit del av denna besiktning. Så har du som rätt att ta kontakt med besiktningsmannen och fråga vad han tror för undersökning som kan behövas göras mer. När det kommer till fukt kan det vara värt att ta sig en lite djupare titt. Det kan vara en sådan sak som fuktig miljö i torpargrunden. Detta kan lösas enkelt men kan också vara kostsamt.
 
A
Jag tolkar detta som att det är något som läcker vatten eller att fasad eller tak inte är tätt. Detta kan då leda till att fukt stannar i väggar/letar sig ut på insidan och ger putssläpp.

Utifrån din beskrivning är det omöjligt att ge mer detaljerade råd än att som @borre112 skrev, låta en besiktningsfirma rekommendera utökade besiktningar.
 
Hur är väggkonstruktionen egentligen? Gips är givetvis inte från byggåret. Även om det givetvis inte behöver vara så dramatiskt låter anmärkningen lika sådana du kan se vid läckande enstegstätade putsfasader där fukt inte kan ventileras ut
 
borre112 borre112 skrev:
Hej.

Om du har tagit del av denna besiktning. Så har du som rätt att ta kontakt med besiktningsmannen och fråga vad han tror för undersökning som kan behövas göras mer. När det kommer till fukt kan det vara värt att ta sig en lite djupare titt. Det kan vara en sådan sak som fuktig miljö i torpargrunden. Detta kan lösas enkelt men kan också vara kostsamt.
- Tack borre112, vi ska ta kontakt med besiktningsmannen och höra oss för lite mer. Har läst det mesta som går att läsa om torpargrund och hur man kan åtgärda en fuktig miljö där. Som du säger verkar det hanterbart utifall det skulle visa sig vara fuktigt där.
 
mathiash77 skrev:
Jag tolkar detta som att det är något som läcker vatten eller att fasad eller tak inte är tätt. Detta kan då leda till att fukt stannar i väggar/letar sig ut på insidan och ger putssläpp.
- På någon del av taket så ska hängränna saknas.. skulle vara intressant, utifrån ditt inlägg, att veta om det är i anslutning till detta som man hittat fukt i väggen. Tack så mycket för ditt svar, ska kika närmare på detta!
 
M myrstack skrev:
Hur är väggkonstruktionen egentligen? Gips är givetvis inte från byggåret. Även om det givetvis inte behöver vara så dramatiskt låter anmärkningen lika sådana du kan se vid läckande enstegstätade putsfasader där fukt inte kan ventileras ut
- Vet tyvärr inte hur väggkonstruktionen är. Men detta ska jag givetvis ställa fler frågor om! Vore trist att behöva riva alla väggar.. särskilt utan att veta vad ett sådant ingrepp skulle kosta. Tack för ditt svar!
 
Det låter precis som i en källare eller källardel av suterränghus.
Putsade väggar indikerar att de är av sten/betong. Sedan kardinalfel som finns i åtskilliga källare: Invändig isolering och vägg av fuktkänsliga mtrl (trä, papp och gips).
Orsaken i källare brukar vara att fukt går upp i sulan/plattan och vidare upp i väggarna.

Om det är en torpargrund som ej går att krypa i så låter det som en grundläggning direkt på mark eller ev mullbänk.

Oavsett så är det sannolikt grundmuren som suger upp markvatten i väggarna. Har du tur är det relativt lätt fixat genom att ta bort senare pågjutet/murat cement på grunden, men oftast har det funnits en anledning till att man har klabbat på eländet som inte hör hemma på ett >100 år gammalt hus. (Cementbaserad betong/puts/murbruk leder vatten som en veke leder stearin uppåt.) Ev är sockeln målad med tät plastfärg som ytterligare förvärrar situationen.

Om du inte är intresserad av grundläggande husrenovering så bör du nog leta annat hus.

(Brasklapp: Nu är det möjligt att fantasin skenat iväg då det är en högst begränsad information om huset.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.