Hej alla där ute!!! Ska köpa ett gamalt hus inom släkten, och inom en vecka ska huset besiktas av en besiktningman jag fått rekomenderad av kommunens konsumentvägledare.

Jag har smygläst lite inlägg i forumet om hur man ska agera som köpare gällande besiktningar, och ett råd jag tagit till mig är att ställa många frågor, bra som dåliga....

1. Jag skulle gärna vilja ha hjälp med vilken typ av frågor som är relevanta och viktiga att ställa till en besiktningsman...
2. I mitt fall handlar det inte om att försöka pruta på priset utan att få koll på vad som är nödvändigt att åtgärda...
3. Jag är också nyfiken på vilket ansvar en besiktningman har efter en utförd besiktning, och vilket eventuellt ansvar jag själv har i processen...
4. När jag pratade med besikningsmannen, ville han att jag skulle mejla uppgifter om "fastighetens betäckning", vad menas med det?

Hoppas att ni har några matnyttiga tips att erbjuda
 
Se till att hitta fuktrelaterade fel.

Badrum, grund och tak brukar kunna vara bra att sikta in sig på.

Fastighetens beteckning brukar vara ett kvarters- eller områdesnamn eller liknande, med en siffra efter.

ex Ormen större 9 eller Spettet 11:2
 
Tack ska ni ha för hjälpen!!!
 
Är det förresten läge att låta någon annan titta på VVS, el och skorsten o.s.v...
 
Se också till att han hittar oinspekterbara utrymmen. Tex vindar och källarutrymmen där man inte kommer in.
Så att du i alla fall vet att de finns, de blir ju svåra att besiktiga utan att riva...
 
Det tekniska frågorna har andra svarat på. Dessa lämnar jag och låter andra kommentera vidare.

Kort om besiktningsmannens ansvar.

Om det finns ett fel i ett hus är du teoretiskt inte beredd att betala mer för huset än vad som motsvara ett felfritt hus med avdrag för kostnaden att åtgärda felet.

Om besiktningsmannen "missar" ett fel och du härigenom betalar "för mycket" för huset uppkommer frågan om du kan göra säljaren ansvarig för felet.

Kan du göra säljaren ansvarig så drabbas du ju av en reparationskostnad och det är denna som besiktningsmannen ansvarar för.

Ett problem är dock att besiktningsmannens ansvar sträcker sig i princip inte längre än till det som denne bedömer vara felfritt. På senare tid har det visat sig att besiktningsmän skriver in en rad undantag och "friskrivningar" från ansvar genom passusar som t. ex. riskkonstruktion för fukt, viss lukt m m. Uppstår sedan fel så kan de alltid hänvisa till sina små reservationer och då står du ändå på "bar backe". Nej, det enda sättet att skydda sig mot obehagligheter är att räkna med dem från början!!! ;) ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.