Hej!

Jag står inför en husaffär och har en del funderingar. Det är en mindre gård med ett boningshus byggt på 20-talet. En del brister är redan kända och det är inget som säljaren har försökt att dölja utan informerat om.

Vad jag däremot undrar över är om det är viktigt att man gör en "överlåtelsebesiktning"? Gör man en sådan som regel eller?

Vidare undrar jag vad en besiktning kostar (mellan tummen och pekfingret).

Mvh,
Tompa
 
Självklart ska ni göra en besiktning! Skulle aldrig i livet snåla in på det, kostnaden för den är ju ingenting jämfört med den stora affär ni tänker er att göra...

Poängen är ju också att ni kan hänga i hasorna på besiktningsmannen och fråga ut honom/henne om allt ni tittar på. Ni får hjälp av en erfaren person som ägnar några timmar åt att skärskåda er kommande investering, som ni kan diskutera alla fördelar och brister med och som går igenom vad ni har att se fram emot vad gäller arbete och kostnader under kommande år...

Kostnaden vet jag inte, det är några år sedan vi köpte vårt hus. Skiljer säkert en del beroende på var det är också.
 
Jag håller med Sara. Framför allt kan det vara bra att upptäcka sådant som säljaren inte har upptäckt.

Kostnaden för en besiktning är någonstans mellan 5-8.000kr normalt sett.
 
Thomas59
Räkna med runt 5 000 kr för den enklaste formen av besiktning (i princip bara byggteknisk besiktning) och runt 15 000 kr för en mera heltäckande besiktning som innefattar HELA det undersökningsansvar ni som köpare har enligt Jordabalken.

I den dyrare formen av besiktning brukar en redogörelse för kommande underhållsbehov också ingå. Det ger en bra bild av vad det kommer att kosta att underhålla fastigheten de närmaste 5-10 åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.