Hej

Vi överväger att köpa mina svärföräldrars villa i söderort, Stockholm. Nu vill vi göra allt ordentligt så vi (och de) vill ha en ordentlig besiktning och energibesiktning. Kan du rekommendera någon?

Har du något annat råd nu när vi ska gå vidare? Vi kommer att anlita en mäklare vid pappersskrivning.
 
Hej
Vi anlitade Eminenta när vi gjorde besiktning för ett tag sedan och tyckte de var väldigt bra - ordentlig genomgång av hela huset, bra information och snabb återkoppling med besiktningsprotokoll etc.
 
Tack, men jag är osäker kring Eminenta då det fått mycket negativ kritik, bla från ARN.
 
I ditt län och om ni vill ha allting korrekt gjort finns nästan bara ett alternativ.

Densia med deras jordabalksundersökning, denna är den besiktning/undersökning som kommer närmast att uppfylla köparens hela undersökningsplikt till skillnad från en vanlig överlåtelsebesiktning

MVH Lorant
 
kan rekommendera Värderingshuset, bra pris och bra kvalité.
 
Vi har också väldigt positiva erfarenheter av Eminenta.
Vad har de fått kritik för hos ARN? *nyfiken*
 
Utdrag från Råd och Röns svarta lista:

Eminenta AB

2 ärenden. Besiktningar av fastigheter. I det ena ärendet rekommenderas företaget betala 30 500 kronor då ett läckande yttertak inte noterades vid besiktningen. I det andra ärendet rekommenderas företaget att betala 50 000 kronor då omfattningen av mögelproblemet i fastigheten inte noterades.
 
Tack!
 
Jag håller med kinglolle. Densia var hur bra som helst och gav en väldigt omfattande rapport. Nästa gång jag ska besiktiga ett hus, så behöver jag inte ens fundera på vem jag ska ringa.
 
Tack för alla svar. Jag är lite osäker ändå. Visst är det bra med en ordentlig undersökning, men nu när vi köper svärföräldrarnas hus där vi redan vet alla underhållsarbeten som gjorts och vi lätt får tillgång till alla papper. Det som vi är ute efter är att se vad som vi eller nuvarande ägarna lätt har kunnat missa och som kan betyda att vi behöver göra en snabb åtgärd, som dålig ventilation på vind eller ökad fukt någonstans. Rekommenderar ni ändå en jordabalksundersökning eller räcker en "vanlig" besiktning?
 
Njae det är enda gången jag faktiskt kan tycka att det är värt att fundera så jag förstår helt din tanke.

Det som är bättre när det gäller Densia är att de har fullständig jordabalksundersökning vilket innebär att du får kompetenta besiktningsmän även om du skulle välja en överlåtelsebesiktning via dem.

Det handlar lite mer om huruvida du vill komma åt inspektion av vvs, el och radonmätning. I övrigt rent pappersmässigt vet ni själva det mesta + att du själv kan se till att kolla igenom servitut etc så att allting är iordning. Ni har ju säljarens uppriktiga svar och kunskap

Vill ni få en överblick på el, vvs och radon = välj en jordabalksundersökning. Det är värt pengarna i en så stor affär som husköp innebär.

Har ni bra koll på dessa bitar antingen genom att det är gjort av fackman med kvitto eller tvärtom att ni ändå räknar med att göra om = välj med trygg hand fortfarande Densia men en överlåtelsebesiktning.

Ställ gärna frågan även till Densia själva då de säljer båda tjänsterna, visst får du ett säljande svar men då får du ju argumenten och kan väga dessa mot merkostnaden själv

MVH Lorant
 
Hmm. Tack för svaret. Ja, jag ska ringa Densia imorgon. Någon gång måste jag ju komma fram till ett svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.