sökes för överlåtelse besiktning för äldre hus.

Vem är ni nöjda med? (gärna personnamn då det är den individuella skickligheten som är viktig)

Vem avråder ni från att anlita?
 
Vi använde Gudmundson Byggråd. Om vi var nöjda? Tja, det var vi väl. Dels var det min första och hittils enda överlåtelsebesiktning så jag har inget annat att jämföra med. Vi valde honom på rekommendation och både den mäklare vi köpte av då och den vi använde nu när vi precis har sålt kände till honom och sa ungefär såhär när vi berättade vem vi hade anlitat "Ja han är noggran!".

Däremot kan jag tycka att 10000 för uppskattningsvis 2-3 timmars jobb är väl saftigt. Särskilt för något som i slutändan inte betyder någonting. Köparens udnersökningsplikt är otrloigt långtgående och överlåtelsebesiktningen är en del i den. Men allt som tas upp i besiktningsprotokollet och noteras som en risk/riskkonstruktion av besiktningsmannen innebär en friskrivning från ansvar för hans/hennes del. Och i och med att allt som kan besiktigas utan förstörande åtgärder tas upp i protokollet och friskirvs på ovan nämnda vis är det du som köpare som står där med dicken i brevlådan när något visar sig vara fel.

Men om du tänker låta utföra en besiktning verkar, efter vad jag hört och upplevt, Gudmundson vara bra.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
TrolliBoll skrev:
Vi använde Gudmundson Byggråd. sa ungefär såhär när vi berättade vem vi hade anlitat "Ja han är noggran!".

Däremot kan jag tycka att 10000 för uppskattningsvis 2-3 timmars jobb är väl saftigt

.
Tyckte DU att han var nogrann? Antingen var det litet objekt annars hörs det ju inte, i mina öron, särskilt nogrannt att hasta över en besiktning på 2-3 tim. Bara att granska handlingar och frågor till säljaren tar väl en timme?

Men det är väl kanske vad man kan förvänta sig??
 
Var ett ganska litet objekt, 112 kvm. Men vad han gjorde var: Frågelista - uppskatningsvis 1 h, Besiktningen 1 h, Besiktningsprotokoll - uppskattningsvis 1-2 h. Tror inte du kan förvänta dig mycket mer, tyvärr. Men som sagt detta är min enda besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.