Hej,

Jag tänkte bara höra om det är någon som känner till vad besiktningsmän har för krav vid granskning av måleriarbeten? Brukar de ställa höga krav, eller är praxis att släppa igenom en del brister? Jag antar att det varierar lite beroende på vilken besiktningsman man får tag i men det skulle ändå vara intressant att höra lite generellt...

Tack på förhand!
 
Vad är det för brister Du talar om? Tapeterna sitter snett eller finns det limrester på dessa? så är detta inte godkänt.
Eller att någon sopat golvet, just när dörrarna är nymålade så att grus/sand fastnat i målningen. ByggAma tar annars upp, hur målning skall utföras. Är en dörr målad med pensel, kan man inte ställa krav på att det skall se sprutmålat ut.
 
Det kan handla om tex väggar som inte är helt jämna efter spackling (pga dålig spackling och slipning), eller slarvigt ditsatta latexfogar på golvlister. Hur jämn kan man tex kräva att en vägg ska vara? Finns det några normer, eller är det helt godtyckligt? Om det finns gropar med diameter på 15-30 cm och med djup på 1-2 mm tex.
 
Jo det är nog godtyckligt många gånger. Men man skall inte kunna se var skarverna på gipsen är, genom tapeten. Så det gäller att stå på sig, och inte betala fullt ut, innan man godkänt det fackmässigt utförda jobbet. Finns det en besiktningsman med i bilden, så bör denne agera, så att kunden blir nöjd. Det är ganska konstigt många gånger, då kunden som lekman, kritiserar fackmannens arbete. Men det kan också vara så att väggreglarna är lite krokiga, vilket gör att gipsen också blir krokig, men att ställa målaren till svars för detta, är att gå lite för långt. Det ingår inte i målarens åtaganden att bredspackla/rikta upp, nya väggar.
 
Notera att det inte är väggar med gipsskivor i det här fallet, utan betongväggar som spacklats. Och hur avgör man man om det är väggarna som är krokiga eller om det har spacklats och slipats dåligt? Om det finns gropar med diameter på 15-30 cm och maxdjup på 1-2 mm så är det väl knappast väggarna som är krokiga? Det borde väl gå att spackla ut med en bredspackel, eller?

Frågan är om det ofta är så att besiktningsmannen har lägre krav än kunden? Med andra ord är det praxis att besiktningsmannen godkänner brister som man själv inte skulle göra? Dvs att om man hade gjort jobbet själv så hade man fixat till bristerna som besiktningsmannen godkänner...?
 
Det beror ju lite på vad som har beställts av målaren. Har ni köpt en gång spackling, så blir det därefter. Däremot om ni beställt i och bredspackling tex så ska det ju bli bra. En besikningsman tiitar även på hur arbetsbeskrivningen.
 
Det står "2 x spackling", men jag antar att det innebär först ispackling och sedan bredspackling?
 
Vet ej. Säger nån 2 ggr spackling till mig, så ska det bli toppskick.(i normala fall.)
 
Ok, frågan är ju då huruvida besiktningsmannen också ställer samma krav, dvs att det ska vara toppskick?
 
T
Men kollar som besiktningsman och har stöd för det man ser i bygg ama, att saker görs på rätt sätt och med rätt marerial etc.
Är det utförda inte gjort på fackmanamässigt sätt eller direkt olämpligt så skall det inte kodkännas, sedan finns det givetvis utrymme för tolkningar, för dig kanske det är ok, men inte för mig etc.
Det lättaste är kanske att själv titta lite i olika regelverk men vad som dom anser vara godkänt etc.
Men generellt sätt så vill nog alla besiktningsmän att det skall se bra ut och att kunden är nöjd, likväl entreprenaden eller utförararen.
Men som sagt, det är ett hantverk vi talar om.
Lycka till mannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.