Hej!

Vi har nyligen vunnit en budgivning på ett hus. Vi besiktigade huset med hjälp av en man jag känner genom arbetet. Han är inte auktoriserad besiktningsman men jobbar med fuktprover i betong, uttorkning av fuktskador mm. Vid denna besiktning så fann han att det var fukt bakom kaklet i duschen.

Säljarna kontaktade då sitt försäkringsbolag som i sin tur skickade ut en fukttekniker som nu har gjort mätningar i badrummet, hans resultat säger att det inte finns någon fukt i badrummet.

Mäklaren vill nu att vi genomför köpet där då säljarna kommer intyga att det inte finns någon fukt i badrummet, med protokollet från försäkringsbolagets som underlag.

Jag tycker dett känns konstigt med två helt olika mätresultat. Vet inte hur vi ska gå vidare. Tips? idéer? förslag?
 
Att det är fukt bakom kaklet är inte konstigt. Fixet som håller plattorna på plats sitter ju utanför tätskiktet. Frågan är om det finns fukt bakom tätskiktet?
Kan man ens ta reda på det utan att skada tätskiktet?

Jag skulle nog inte backa ur köpet pga detta. Ring till ytterligare en besiktningsman och fråga om man säkert kan avgöra om det finns fukt bakom tätskiktet i en kaklad dusch.
Det tror inte jag.

Har ni inte skrivit på köpekontraktet kan ni backa ur av vilken anledning som helst.

/Hasse
 
Som sagt, att det är fuktigt bakom kaklet i duschen är varken fel eller konstigt. Inte ofta det är torrt där om duschen används normalt.

Det viktiga är att det finns ett fungerande tätskit. Finns det något som tyder på att det inte är så?
 
Man ska väl se till att inte duscha precis innan man gör en sådan mätning annars kan den få utslag. Vi gick igenom våra badrum för inte så länge sedan och då var ett av "kraven" att man inte skulle ha duschat på morgonen för då hade det med största sannolikhet blivit utslag. Så min tanke var om din kompis mätt när någon relativt nyligen duschat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.