Vi har budat på ett hus och vunnit budgivningen och därefter haft en besiktningsman för att undersöka huset. Vi har inte fått protokollet än men var med vid besiktningen så vi vet i stort vad problemen handlar om.

Klasulen är likt följande:
Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person. Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.
Vilkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den 2012-03-07 med kopia till fastighetsmäklaren.


Vi vill troligen dra oss ur affären, (ska prata lite mer IRL med vänner) men har lite frågor hur vi skall gå tillväga.
- Hur utformar man "uppsägningskontraktet"?
- Bör man ha med underskrifter från säljaren? Vittnen?
- Om man inte får tag på säljarna (som inte bor tillsammans) hur går man då tillväga?
- Är rekommenderat brev en väg att gå? Håller det juridiskt?
- Ska man prata med mäklaren innan vi kontaktar säljaren? Vill personligen helst dyka upp hos säljarna först, för att de inte ska kunna "sticka iväg". Är det fel väg att gå?
- Behöver jag nämna några orsaker i uppsägningenskontraktet? (Ganska säker på att svaret är nej, men ändå)
 
Kontakta mäklaren. Er handpenning lär väl ändå finnas på hans klientmedelskonto?!
 
Hävningen av kontraktet behöver inte vara speciell märkvärdig. Skriv att ni pga besiktningen önskar åberopa er rätt att avstå köp enligt paragraf xx i kontraktet. Upprätta pappret i två ex, ett skriver du på och ger till mäklaren och det andra ber du mäklaren skriva på som en kvittens.

Har gjort samma sak själv och det gick hur smidigt som helst!

Trist dock - lider med dig/er
 
Handpenningen är inte inbetald än, ska ske senare.
Har sen tidigare en kontakt med en annan mäklare som är vän till en vän som jag kan ringa. Har tänkt slå han en signal imorgon med samma frågor som ovan, borde bringa lite klarhet, men önskar gärna era reflektioner också.
 
Han inte läsa ditt andra svar innan jag postade inlägget. Tack för svaren!
Men i klausulen står det ju om att jag som köpare ska kontakta säljaren, kan man lägga över de ansvaret på mäklaren? Det låter ju väldigt smidigt med din lösning. Bara mäklaren håller ordet.
Kanske kan skriva in att han tar på sig att kontakta säljarna?

Är trist som fan, själv hinner jag knappt tänka på allt elände men tjejen är ju ledsen som fan. Lägenheten är såld och vi står där snart bostadslösa..... :/ Jobbigt att ta mellansteg via lgh, men kanske får bli så. :(
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur klausulen såg ut i vårt fall men mitt råd är ändå att först gå via mäklaren - han har ju skyldigheter även mot er!

Var det så stora brister i besiktningen att ni inte kan förhandla om en rimlig kompensation. I vårt fall visade det sig på besiktningen att båda badrummen behövde göras om plus att tre fasader var fuskrenoverade. Säljarna hade målat ruttna brädor med plastfärg så att det skulle se fräscht ut.

De ville absolut inte att vi skulle backa ur, men när vi väl hade kommit till slutet av förhandlingen kunde de inte tänka sig en högre kompensation än 35.000:- så vi klev av.
 
Göran.W
Häng inte läpp utan ut och titta på hus och då även på såna som inte verkar vara idealiska för skenet kan bedra.

2006 var jag i precis samma sits som ni.
La ut lägenheten till försäljning mest för att se om man kunde få rimligt betalt för den iom den krävde hel renovering och då var det verkligen hel renovering som gällde av golv, väggar, kök och badrum.
Fick ett bud jag inte kunde motstå dag 3 skrev kontrakt dag 4
Kände samma panik som ni men hittade ett hus som jag skrev kontrakt på innan det ens gått en månad.

I dag kostar samma lägenhet i samma hus i bra skick tom mindre än vad jag fick trots priserna gått upp men jag sålde precis innan dom börja flera stora renoveringar jag viste det fanns behov av men det inte fattast något beslut om.
Hyran har gått upp med inte mindre än 40% på 6 år så man sålde i sista minuten typ.

Det löser sig nog för det är typ brist på köpare i dag av hus.
 
Mäklaren var sådär hjälpsam och sa att det var jag som får lämna beskedet till säljarna själv samt en kopia till han, ingenting om kvittens eller liknande. "Behövs inte". Men det tänker jag ta med iaf.

Nu vidare till frågan, hur formulerar jag mitt frånträde?

Vi, (Anders & Anna) vill med stöd av paragraf §13 frånträda oss köpet av Fastigheten *****" på blablagatan 25.

Underskrift från mig och min tjej samt datum och plats.
Därtill tänkte jag ha med kvitteras av och så mäklaren, samt ett där säljaren får kvittera. Detta behövdes inte enligt mäklaren, men borde väl vara bra?

Behöver jag skriva något mer i texten ovan?

Vill än en gång passa på att skicka ett stort tack till alla som hjälper till. Gör så jävla mycket! TACK!
 
Göran.W
Det borde ju räcka att mäklaren tar del av det och sen kontaktar säljaren för det är ju liksom det som är mäklarens uppgift.
 
Ja, håller verkligen med dig men tyvärr verkar han bli sur och inte villig att göra detta. Pratade med en annan mäklare (vän till en vän) och han sa också att det brukar mäklaren sköta. Men nu är det som det är och jag ska leta rätt på säljarna, för det här köpet ska hävas.
Hur formulerar man sig, håller det jag skrev ovan, behöver man komplettera?
 
Göran.W
Det är mäklares uppgift att framföra det och därmed punkt.
Mäklarsamfundet borde ha en del åsikter om att han vägrar det.

Man kanske borde skriva pga framkommna fel vid besiktningen.
Tror någon annan än jag är mer lämpad att svara på det.
 
Mycket tråkigt och märkligt beteende av mäklaren. Jag lider verkligen med er!

Självklart skall du upprätta hävningen i tre exemplar som båda parter undertecknar. Ett behåller du, ett behåller säljaren och den sista kopian med båda parters underskrifter ser du till att mäklaren får.

Att du fortfarande skulle vara juridiskt bunden till avtalet efter att du gjort så här ser jag som högst osannolikt.

Skulle det vara så att du inte får tag på säljarna, att de går under jorden t.ex. skulle jag i första hand sett till att få mäklaren att skriva på att han mottagit hävningen å säljarnas vägnar. Man får i så fall skriva i hävningen att ni gjort ansträngningar att nå säljarna men inte lyckats.

Skulle mäklaren vägra att skriva på skall ni dels anmäla honom till aktuellt mäklarsamfund och dels kontakta notarius publicus som bevittnar att ni upprättat en hävning innan den aktuella tidsfristen löpt ut. En kopia på intyget samt hävningen skickar ni sedan rekommenderat till säljarna. Detta borde också ge er "hängslen och livrem"

Observera, jag är ingen jurist. Jag har dock varit stämmande part i en del processer, dock inte inom bygg och fastighet.

Känner du dig fortfarande osäker är mitt bästa tips att kontakta en jurist och investera en timme av dennes tid till att berätta för dig hur du skall göra. Det kostar, men man sover bättre!

Ett stort lycka till!
 
Mikael_L
Jag spär på med OT, ty jag har inget att bidra med vad gäller er fråga.
(Jag tycker det som redan framkommer i tråden verkar bra)

Men vill också, som andra har, hålla med om att det blev en trist situation för er, jag tycker lite synd om er.
Men försök också vara glada över det faktum att ni inte köpte ett dåligt hus till för högt pris. Om några månader så kommer känna er så lyckliga varje gång ni tänker på detta och inser vad ni slapp.


En kompis till mig var först sur en tid över att ha lagt ut besiktingspengar på ett skithus, som besiktningsmannen hittade sååå mycket fel i.
Men numera bor dom i ett annat hus och gång på gång påpekar han att det var de allra bäst använda pengar han någonsin gjort av med.
 
Hemmakatten
Det är viktigt att säljaren får ett exemplar av ert brev. Skicka det rekommenderat. Och naturligtvis ett ex till mäklaren också.
 
Du kan absolut under inga omständigheter räkna med att mäklaren skickar brevet vidare till säljaren. OM man bara medelar mäklaren att man vill häva, så kan han helt enkelt strunta i att skicka det vidare. Då kan man troligen iofs få honom varnad eller så av fastighetsmäklarnämnden, men vad hjälper det när säljaren på tillträdesdagen propsar på att få betalt för huset.

För dig som köpare så räcker det absolut inte att meddela mäklaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.