E
Jag ska köpa hus och vill göra allt rätt innan, så jag har varit i kontakt med besiktningsman för huset, sotarmästare för provtryckning, jagat kommunen för att försöka få besked om radonförekomst i området, vattenprover är skickade, MEN var vänder jag mig för att få elen besiktigad? ???

Det är inte lätt att försöka få tag på folk så här i semestertider, men är det vettigt att skriva kontrakt om jag inte kan få en besiktning utförd inom ett par veckor? :surprised: Enligt kontraktförslaget jag har fått så ska huset besiktigas inom två veckor och jag ska betala handpenningen inom en vecka från kontraktsdatum. :-/ Men om jag inte kan få tag på ngn, kan jag begära att vi skjuter på kontraktsundertecknandet tills jag får ett datum för besiktningarna? :-[
 
E
Finns det ingen som kan tipsa mig om var jag kan leta efter en besiktningsman gällande elen? :'(
 
En elektriker eller elingenjör kan besiktiga elanläggningen.
En "vanlig" besiktningsman kan endast göra en okulärbesiktning.
Var i Sverige ligger huset?
 
E
Aha, jag trodde man var tvungen att ha nån certifierad för att inspektera elen vid köp. Kan vem som helst besiktiga elen när det är så noga med det övriga? :surprised: Nu har jag iaf lyckats boka inspektion av huset + provtryckning och ev. elen. :D
 
Du nämnde att ev. försöka flytta fram kontraktsskrivandet, det är ju du som bestämmer när du vill skriva på ett kontrakt. Men säljaren har full rätt att sälja till någon annan så länge du inte skrivit på. Det gäller även om du inte skjuter på skrivningen, i princip så kan någon annan komma och köpa huset 5 minuter innan du skriver på.
 
RilleRock
Ring till en elfirma och hyr in en rutinerad kille.
Han kollar av villan grundligt men kan dock inte ge ngn garanti.

Tycker det är viktigare med VA besiktning.
 
E
Är det samma sak där, att man kan ta vem som helst eller ska man leta efter ngn som är certifierad och kan lämna garantier? Huset är gammalt, men det är ny tank installerad förra året och egen brunn som är borrad för ca 15 år sedan. Vattenproverna är skickade och jag väntar på besked från kommunen angående radon i området.

Badrummet vet jag måste göras om, funderar på att lägga värmeslinga men kan man fixa nytt golv själv om man är hyfsat händig och låta en elektriker komma och fixa elen?
 
Va kostar en total omdragning av en villa på 120 kvm där det är trådspunnen tråd överallt. Byta ut all så tråd samt strömbrytare och uttag och in med ny central och jordfelsbrytare? Jag förstår att det inte går att säga exakt men handlar det om 20, 30 eller 40 000 kr?
 
RilleRock
wertok skrev:
Va kostar en total omdragning av en villa på 120 kvm där det är trådspunnen tråd överallt. Byta ut all så tråd samt strömbrytare och uttag och in med ny central och jordfelsbrytare? Jag förstår att det inte går att säga exakt men handlar det om 20, 30 eller 40 000 kr?
Svårt att säga då varje objekt är unikt men en ny villa kostar normalt ca 80-100.
Det är materilet som ligger i hälften av kostnaden.
Men räkna runt en 40 med riktiga uppmätningar osv.
 
RilleRock
Elektra skrev:
Är det samma sak där, att man kan ta vem som helst eller ska man leta efter ngn som är certifierad och kan lämna garantier? Huset är gammalt, men det är ny tank installerad förra året och egen brunn som är borrad för ca 15 år sedan. Vattenproverna är skickade och jag väntar på besked från kommunen angående radon i området.

Badrummet vet jag måste göras om, funderar på att lägga värmeslinga men kan man fixa nytt golv själv om man är hyfsat händig och låta en elektriker komma och fixa elen?
Det är bara en certifierad som kan eller "vill" lämna garanti då han har försäkringar för det.
 
Elektra skrev:
Jag ska köpa hus och vill göra allt rätt innan, så jag har varit i kontakt med besiktningsman för huset, sotarmästare för provtryckning, jagat kommunen för att försöka få besked om radonförekomst i området, vattenprover är skickade, MEN var vänder jag mig för att få elen besiktigad? ???

Det är inte lätt att försöka få tag på folk så här i semestertider, men är det vettigt att skriva kontrakt om jag inte kan få en besiktning utförd inom ett par veckor? :surprised: Enligt kontraktförslaget jag har fått så ska huset besiktigas inom två veckor och jag ska betala handpenningen inom en vecka från kontraktsdatum.  :-/ Men om jag inte kan få tag på ngn, kan jag begära att vi skjuter på kontraktsundertecknandet tills jag får ett datum för besiktningarna? :-[
OM det är verklig kris, så kan t ex Vattenfall, fortum eller någon annan nätleverantör utföra en besiktning av speciella ingenjörer. Utifrån det dokumentet kan Du, om det uppvisas stora fel, gå vidare. Faktiskt kan elektrikern bli av med sin behörighet, om det är lämpligt. Tror inte det händer så ofta.

Dom är mycket bra att ha att göra med. Vår advokat kopplade in dom vid en byggtvist vi hade för några år sedan. Vi fick av naturliga skäl ett enormt fokus av elfirman då och fick en kanoninstallation. Till slut....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.