Hej alla!

Jag är säljare av ett hus och kontrakt har skrivits. Köparna har fått en tidsfrist på nästan 3 veckor att göra en besiktning.
De har velat fram och tillbaka om de skall göra en besiktning men nu 2 dagar innan fristen går ut så kommer de och säger att de vill ha en besiktning och bara kan få fram en besiktningsman till en dag efter fristen löper ut. Till saken hör också att de tycker att de köpt för dyrt (men jag tror att de vill ha huset) och att deras handpenning kom in för sent. min mäklare har också ringt och tjatat på dem en massa gånger ang besiktningen.

Min mäklare säger att det är ju upp till mig men att det kan bli dålig stämmning om jag inte går med på det.

Vad skulle ni göra i denna situation?

Tacksam för hjälp,

Rebmic.
 
Hej!

De har ju fått gott om tid och mäklaren har varit på dem om besiktningen. Dessutom har de genom att inte betala in handpenningen i tid redan misskött sin del av avtalet. Personligen tycker jag det låter lite oseriöst - tre veckor är ganska lång tid och de borde hunnit bli klara på den tiden.

Om själva besiktningen görs så sent finns ju också ganska stor sannolikhet att besiktningsprotokollet inte är klart förrän ytterligare några dagar senare. Förväntar sig köparen då att få den extra fristen också?? Är du villig att ge dem den?

Hur ser besiktningsklausulen ut - har de möjlighet att hoppa av köpet helt om det dyker upp nåt i besiktningen?

Att hålla sig till kontraktet är inte "att skapa dålig stämning" tycker jag - utan borde vara självklart.

Men förstås vill man som säljare få huset sålt och affären klar - så det är inte helt enkelt att råda. Jag skulle dock inte gå med på en sån här förändring utan att skriva ett tilläggskontrakt som noggrannt specificerar vad det i så fall är man kommer överens om - exakt antal dagar de ska få på sig för granskning av protokoll, vilka villkor som ska råda för att de ska få häva köpet/få prisavdrag etc...

Fanns andra köpare som ville ha huset? Är det värt att fundera över det alternativet alls? Jag vet inte om man som säljare kan dra sig ur en affär pga av att köparen inte betalat handpenningen i tid, det kanske någon annan kan svara på?

Hälsn Wila
 
Du skriver att de "velat" om besiktning och anser sig ha betalt för mycket.

Jag skulle absolut inte gå med på en generell förlängning av besiktningsklausulen, för mig låter det som att de snarare velat om huruvida de verkligen vill köpa huset eller ej. Och att de nu vill besiktiga är ett led i att hoppa av affären.

För att visa sig tillmötesgående så skulle jag ev. säga att de visst får besiktiga huset en dag försent, och om det då framkommer några oväntade större fel kommer jag att acceptera ett prisavdrag. Men att det i så fall är JAG som tolkar besiktningsprotokollet och avgör hur mycket avdrag som är skäligt.
 
Jag hade blånekat. Vadå "dålig stämning"? Det är inget teparty direkt.
 
Hej igen.

Jag sa till mäklaren att jag inte godtar en besiktning efter fristen slut.
Hon skulle framföra detta till köparen nu ikväll, så jag antar att jag får höra svaret imorgon.

Mvh,
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.