Hej.

Jag har precis vunnit budgivningen på ett hus ska skriva papprena på tisdag. Huset är besiktigat av anticimex på länshems bekostnad och jag undrar hur mycket jag kan lita på en sådan besiktning. Ett stort fel de har hittat är att sylklarna behöver bytas eftersom det finns fukt i dem. Detta står i kontraktet att säljaren skall åtgärda innan tillträde vilket jag vet redan är beställt, Ska jag glöra en egen besiktning och vilken besiktningsfirma ska jag då använda mig av. Bor i linköping.

Med Vänliga Hälsningar Kristoffer
 
Hej

Din undersökningsplikt går mycket långt!!! Men har du fått tillgång till protokollet? Skrivs det över på dej vid köpet? Om inte, ta dit en egen!
Det kan vara väl investerade pengar på att ta dit en egen besiktningsman.
Om du inte hinner få dit någon innan kontraktskrivning, se till att få med i kontraktet att om kostnaderna för reparation överstiger XXXXX kr så blir det prisnedsättning el hävning av kontraktet.

Lycka till
 
Ja, jag tycker att du skall göra en egen överlåtelsebesiktning. Att du tillsammans med en besiktningsman går igenom huset under några timmar är värt mycket. Även om man inte hittar en massa fel, så lär man sig mycket. Och du vet efter den genomgången att ni har kontrollerat en massa saker som hade kunnat kosta enorma pengar att åtgärda om det visat sig vara något fel på det.

I ditt fall när syllarna är dåliga så tyder det på att det kan vara mer fukt och angrepp. Att bara byta dem utan att åtgärda orsaken till att de blir fuktiga är rätt meningslöst. Om några år har du samma problem igen. Det där skall du och din besiktningsman ta en titt på.

Kan inga besiktningsmön i Östergötland, men fråga mäklaren om de har en lista över de som är godkända, och sedan väljer du från den listan.
 
Syllarna kommer att bytas ut mot syllar i aluminium som jag förstod det istället för tryckimpregnerat virke som det sitter idag. Då kommer både problemet och orsaken att försvinna som jag förstår det och det har även andra oberioende personer som jag pratat med påstått. Ska prata med mäklaren på måndag så ska vi se till att få inskrivet i kontraktet att om vi hittar fel som kostar mer än xxxxx kr att åtgärda så sänks priset med xxxxxx kr.
 
Men syllbyte innebär väl ingrepp i både väggar och golv i större delen av huset. Hur har ni avtalat om återställande av ytskikt? Kan ju vara bra att få ha ett ord med i laget om tapeter osv.
 
ALlt jobb med syllbytet sker från utsidan...de tar bort de två nedersta raderna av tegel och lyfter hela grunden och byter syllen så det blir inge förändringar invändigt...
 
Håller med Swetrot, man kan lära sig en hel del bara genom att gå/krypa runt med besiktningsmannen.
Protokollet är en sak, men den info'n man får där han berättar om konstruktioner, vad man bör hålla uppsikt på o.s.v. det tycker jag iaf är värt en massa.

Lycka till
 
från någon som har lagt ut 9400kr på besiktining och sedan blev det inget köp iaf så var det helt klart värt det!

det såg så mycket som inte kommer med i ett protokoll så du bör vara med och lyssna på besiktningsmannen.. se till att säljaren är med oxå så att du som köper inte behöver dra allt får säljaren

jag hade en kusin som håller på att sälja en större gård. de har haft mer än fem besiktningsmän på gården och de sa att anticimex verkligen sög! de tittade knappt runt och stopppade bara in huvudet i varje rum..

jag har en bekant som är mäklare och när jag visade dem mitt besiktningsprotokoll så sa hon "oj! det här brukar inte besiktningsmän hitta.." det tycker jag var ett väldigt bra omdömme

så välj besiktningsman väldigt noga det skiljer sig kraftigt i kvalitet och var med och lyssna på vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.