Undrar om det är brukligt att ta in besiktningsman när man har haft inhyrda takläggare som lagt ny råspont, papp, läkt och betongpannor. Även samtliga plåtar och stuprännor/rör är bytta.
Kan inte bedömma arbetet själva då vi har kunskapen. I detta fall har företaget en försäkring som ska täcka i 10 år.

Ska vi ta in besiktningsman?

Alla svar mottages tacksamt

:x
 
Inte har kunskap-naturligtvis!!!!
 
janwide
Har ni inte någon bekant som kan ta en titt och se om det verkar OK?
Om denne ev känner tveksamheter kan ni anlita ett proffs.

Sedan är det klart att om ni inte kan sova gott om natten pga oro, kan det kanske vara värt att betala en besiktningsman ändå. Men normalt sett ska det inte behövas tycker jag. Har ni koll på att deras försäkring är OK?
 
Vi har bestämt oss att ta in besiktningsman som vi använt vid husköp tidigare. Då kan vi nana gott!

Försäkringen är ok!

I offert står besiktning med innan fullgjord betalning, men den som ursprungligen var offertgivare är en skojare som lejt vidare till de som gjort vårt tak. De är rädda om sitt namn då det går att få många nya jobb i vårt område, de besiktigar normalt tak själva, för andra.

Min fundering är främst om det är brukligt att besiktiga när det "ser" bra ut och försäkringar biläggs avtalet - för det gör det och de verkar ytterst seriösa.
 
Då hade jag skippat besiktningen. Blir det inga läckage på 10 år så är det rätt gjort :)
 
Bra att vi valde besiktning! Själva taket verkar ok men foder runt fönster och plåtarbeten där och övrigt tak, hade övrigt att önska. Blir fbannad när varken plåtis eller snickare reagerar på rena fuktsamlare, oproffsigt värre!
Gör om, gör rätt!
 
  • Gilla
Steve12345678
  • Laddar…
janwide
Där ser man. Det går tydligen inte att vara tillräckligt noggrann!
Firman borde få betala er besiktning också eftersom det fanns brister, men det lär väll inte hända. Skönt ändå att ni får arbetet rätt utfört så att huset inte förstörs.

Lycka till!
 
Funderar med på att låta en besiktningsman se över förfarandet med nya takläggningen då jag sett en del som jag reagerar på dels lösa nockpannor, ingen tak/trekantslist vid gavlar som pappen är fastsatt emot utan den är bara uppvikt utan klister eller pappspik mot vindskiva, på vissa ställen är den för kort och ligger under pannornas höjd, dåligt tätande runt själva skorstenen, bara en lös flik uppdraget iof ska den plåtbekläs men det ska väl ändå vara uppvikt runt om + klistrat, finns ju speciella remsor för det såg jag här på nätet.

Vad kostar det att anlita en som checkar av installationen samt om brister finns så ska väl de åtgjärdas av firrman som la taket kostnadsfritt?

Antar att man avvaktar med att betala fakturan tills man fått taket kontrollerat?

Menar det är ju en stor investering man gör och givetvis vill man ju inte få problem inom en 5-10 års period pga missar och dyligt, det är ju tråkigt att behöva att ha kontrollbehovet att kolla upp fakta själv när man anlitar fackamässigt folk men av tidigare erfarenheter här hemma så måste man det tyvärr.

exempel..kamininstallatören ställde kaminen på klossar trots justerbara ben + ett nytt hål, våtrumsmattan på väggen har fått några blåsor, vvsarn drog kallvatten ledning genom innervägg utan kondensskydd + borrade för nära kökskranen för en extern diskmaskinsavstängning så att min fick inte plats och det blev en annan modell som så när gnager på kallvattensvredet....suck
 
Antar att du inte bör hålla inne fakturan helt och hållet. Tror det är bäst att betala allt minus vad det skulle kosta att åtgärda ev. fel.

Du bör nog oxå skriftligen påpeka detta.
 
Jag anser att du absolut skall ta in en besiktningsman. Det är från godkänd slutbesiktning som garantitiden räknas. Besiktningsmannen skall vara helt fristående och inte ha någon koppling till entreprenören.
Beträffande betalning så skall 5 % innehållas till godkänd slutbesiktning. Alltså tills besiktningsanmärk-
ningarna är fixade.I Allmänna bestämmelser (AB 04) finns att läsa mycket om besiktningar och betalningar.
Kolla på nätet. Den finns säkert att lada ner.
 
Nu läste jag att man helst ska ha nämnt en slutbesiktning till det företaget innan jobbet börjades annars rekommenderades en särskild besiktning där man få gå en annan väg om brister finns...jaja få se hur det blir, helst kommer jag ju överens med företaget själv men då gäller det att vara lite påläst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.