Jag vill få i gång en kakelugn här hemma. Frågade sotaren om vad som behöver göras, och fick svaret: det som behövs är en brandskyddskontroll, men Då man inte vet något om eldstaden rekommenderar de besiktning i stället.
”Då läckagemäter vi rökkanaler och mäter drag samt funktionstestar eldstäderna.”

Varför vill de göra en besiktning i stället, läckagemäter man inte vid brandskyddskontroll? Jag trodde en brandskyddskontroll var en form av besiktning?
 
Jag hade brandskyddskontroll för första gången bara härom veckan. Det som gjordes var en mestadels okulär besiktning. Det är möjligt att han hade kamera för att titta i skorstenen. Det gjordes i alla fall ingen provtryckning. Besiktningen sotaren gjorde efter installtion av kaminen var betydligt mer omfattande, t.ex. med provtryckning.
 
C
Vår sotare rekommenderade att inte låta göra en formell besikning av våra kakelugnar, eftersom det är stor risk för underkänt och eldningsförbud. Han menade på att det är helt naturligt att gamla kakelugnar läcker lite vid provtryckning, vilket i praktiken är helt i sin ordning, men det passerar inte nålsögat som gäller vid nyinstallation.
 
Det här var ju klart intressant information. Så en besiktning är bara obligatoriskt vid nyinstallation?
 
S snoddas2 skrev:
Det här var ju klart intressant information. Så en besiktning är bara obligatoriskt vid nyinstallation?
Ja. Om det är en "gammal" avställd eldstad som man vill ta i bruk igen så behöver man göra en brandskyddskontroll.
 
B Blackfield skrev:
Ja. Om det är en "gammal" avställd eldstad som man vill ta i bruk igen så behöver man göra en brandskyddskontroll.
Där kan det skilja sig lite från kommun till kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.