Hej allesamans. Jag undrar om det är så smart att ta en gratis besiktning av huset genom försäkringsbolaget? Gratis är ju perfekt och jag får även råd om i vilken turordning jag ska prioritera renoveringarna av huset. Men det jag är rädd för är att besiktningen sedan går till försäkringsbolaget som då kan lägga in restriktioner i försäkringen. Jag har Folksam. Är min rädsla befogad?
 
Jag har skrivit tidigare vad besiktningen är till för. Är det en nytecknad försäkring så är det för att kunna lägga över eventuella pågående skador på tidigare bolag. Finns en överrenskommelse mellan försäkringsbolag att utan bevis eller utredning fördela ansvaret för skador första 60 dagarna vid byte av bolag.
Sedan tittar man också på saker som är riskkonstruktion och dessa kan försäkringsbolaget friskriva sig från. Detta är dock sådana saker bolaget vid själva skadan med allra högsta sannolikhet hade friskrivit sig från.

Sen görs ibland skadeförebyggande besiktningar i områden med förhöjd skaderisk även på befintliga kunder och då är hela anledningen att hitta fel o skador.

Om du nekar till besiktningen så kommer bolaget antingen att neka försäkringen, eller begära att lägga maxklausul alltså att man inte erbjuder fullvärde utan kanske max 1
miljon eller lägre. I vissa fall har vi lagt max 300 000 kr och endast brandförsäkring = alltså gäller försäkringen inte för nåt annat än brand.

Eller så accepterar bolaget att du nekar men de kommer garanterat att logga att du inte vill låta dem se ditt hus. Den loggen kommer så fort du anmäler en skada göra att de utreder ditt ärende extra nitiskt.

Så jag tror att det är bara att låta dem besiktiga men var medveten om att det precis som du misstänker inte är för din skull, hur gratis de än kallar den


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
 
Folksam kräver inte en besiktning av mig. Jag frågade dem om det behövdes innan man tog en försäkring men de talade om att de erbjöd gratis besiktning om jag ville. Jag måste läsa på mer. Jag köper huset väldigt billigt pga att det står på en arrendetomt. Försäkringen blir väldigt dyr om jag tar alla tillägsförsäkringar som de erbjuder. Jag har ju ingen lust att betala en massa och sedan får jag inte ut något för de har en massa förbehåll överallt som jag inte vetat om. Gud vad krångligt det är att bli med hus. Mycket enklare med en lägenhet :D
 
Vilka frågor är det jag bör ställa till försäkringsbolaget för att få veta vart fallgroparna finns för mig?
 
Konstigt förfarande att inte automatiskt beställa besiktning men troligtvis kommer även folksam att övergå till detta då de är lite sega och efter övriga bolag inom skadeförebygg.

Problemet är att de frågor du ställer kommer inte ge dig alltför mycket ärlig info utan bara den enskilda handläggarens åsikt eller uppfattning. Försäkringsjuridik och skadereglering är öppet för stort tolkningsutrymme och är ett av de mest komplexa områden inom juridiken.

Generellt får du värdera din trygghet kontra vad du får betala för det. Vilka extra tillägg är det du funderar på?
Kolla villkoren för våtrumsskador, kolla om du har fullvärde eller något maxtak. Fundera på om du vill kanske höja självrisken för att få ner priset.

Kolla hur försäkringen gäller vid hussvamp mm

Helt enkelt bläddra igenom och se om villkoren stämmer med det du förväntar dig.

Jämför med andra försäkringsbolag och kika på konsumenternas försäkringsbyrås hemsida bla


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.