Hej!

Jag och sambon tittar på ett radhus byggt mitten på -80 där badrummet är renoverat -12 och finner i besiktningsprotokollet från Anticimex att golvbrunnsmanschett felmonterad i golvbrunn.

Den formuleringen säger inte mig särskilt mycket och jag har inte fått tag i besiktningsteknikern för en djupare förklaring. Jag tänkte höra vad den samlade eliten på bh har att säga, knäppte ett par bilder, dock inte med någon superkvalité. Hoppas det ändå går att se vad som är fel.
image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur är det felmonterat, vad krävs för åtgärder och ungefär vad kan det komma att kosta?

Tack på förhand!
 
Man ser ju inte speciellt mycket på bilderna, men förmodligen är manschetten fel skuren så den sticker fram under klämringen, det brukar missas.
 
Är det enligt prospekt "byggt av fackman" eller "byggt av behörig entreprenör"?
Fackman tror många innebär företag eller behörig, men rent formellt innebär det att det kan vara kompisen Berra, om Berra tyckte sig följa monteringsanvisningar - vilket nog inte är fallet om det finns synliga fel.

Nu ser jag att du bor i Medlpad och jag har inte en susning om priserna där. Vi håller på med en försäkringsskada just nu. Ett badrum på ca 6 kvm. Vår behöriga entreprenör bygger allt med behöriga killar för 210,000kr. Ytskikt o material tror vi kommer landa på 70-90,000kr. Så, totalt kostar vårt badrum ca 300,000kr. Det är i Stockholm.
 
T
Byggis1976 skrev:
Är det enligt prospekt "byggt av fackman" eller "byggt av behörig entreprenör"?
Fackman tror många innebär företag eller behörig, men rent formellt innebär det att det kan vara kompisen Berra, om Berra tyckte sig följa monteringsanvisningar - vilket nog inte är fallet om det finns synliga fel.

Nu ser jag att du bor i Medlpad och jag har inte en susning om priserna där. Vi håller på med en försäkringsskada just nu. Ett badrum på ca 6 kvm. Vår behöriga entreprenör bygger allt med behöriga killar för 210,000kr. Ytskikt o material tror vi kommer landa på 70-90,000kr. Så, totalt kostar vårt badrum ca 300,000kr. Det är i Stockholm.
Dra åt helvete, är det sådana sjuka priser i Fjollträsk?
 
Som svar på frågan. Det går som sagt inte att se på bilderna vad som är fel. Ett vanligt fel är som Stefan skriver att man har skurit manchetten för generöst. Den sticker i så fall fram under klämringen. Det bryter mot monteringsreglerna för golvbrunnen. Problemet är att i så fall kommer inte klämringen ner hela vägen till sitt säte i brunnen. Vilket i sin tur gör att den inte klämmer tillräckligt hårt mot sidorna i brunnen.

Tätningen uppnås genom att klämringen klämmer ut i sidled mot brunnens sidor, där manchetten går ner i brunnen.

OM det bara är det felet så kan det gå att lossa klämringen, och skära manchetten i efterhand. Detta är dock en riskabel operation, eftersom det är katastrof ifall manchetten skadas. Det går i princip inte att byta ut manchetten utan att göra om hela badrummet. Samma katastrof gäller givetvis om det är något annat fel på manchetten, ex. om det är ett hål på den. Det går som sagt inte att se hur illa det är på bilderna.

Och just kopplingen mellan tätskikt och golvbrunn är troligen den känsligaste punkten för vattenskador.

En ytterligare aspekt på felet (Om den är felskuren) är att det är en sak som är väldigt enkel att göra rätt från början. Att den är felskuren (Om den är det) visar att den som utfört badrummet saknar kunskap om hur ett tätskikt skall utföras. Man kan anta att det finns fler fel som inte upptäcks lika enkelt.
 
Verkar vara Anticimex favoritfel (har samma på mitt hus)
 
Jag hade samma anmärkning o fixade själv. Inte det roligaste man kan pyssla med direkt. Tog ca 3-4 h för mej. Man får liksom göra alla moment i ultrarapid.. Väldigt lätt som sagt aTT skada manschetten då det kan vara väldigt svårt att se skillnad på gummi o manchett,
 
tank77 skrev:
Dra åt helvete, är det sådana sjuka priser i Fjollträsk?
Ja, vi tyckte också det var dyrt. Men nu tar vårt försäkringsbolag det mesta.m
 
Tack för alla svar! Synd att jag inte fick till några vettiga bilder. Som svar på Byggis fråga så ska det enligt mäklare vara byggt av en firma.

hempularen skrev:
Som svar på frågan. Det går som sagt inte att se på bilderna vad som är fel. Ett vanligt fel är som Stefan skriver att man har skurit manchetten för generöst. Den sticker i så fall fram under klämringen. Det bryter mot monteringsreglerna för golvbrunnen. Problemet är att i så fall kommer inte klämringen ner hela vägen till sitt säte i brunnen. Vilket i sin tur gör att den inte klämmer tillräckligt hårt mot sidorna i brunnen.

Tätningen uppnås genom att klämringen klämmer ut i sidled mot brunnens sidor, där manchetten går ner i brunnen.

OM det bara är det felet så kan det gå att lossa klämringen, och skära manchetten i efterhand. Detta är dock en riskabel operation, eftersom det är katastrof ifall manchetten skadas. Det går i princip inte att byta ut manchetten utan att göra om hela badrummet. Samma katastrof gäller givetvis om det är något annat fel på manchetten, ex. om det är ett hål på den. Det går som sagt inte att se hur illa det är på bilderna.

Och just kopplingen mellan tätskikt och golvbrunn är troligen den känsligaste punkten för vattenskador.

En ytterligare aspekt på felet (Om den är felskuren) är att det är en sak som är väldigt enkel att göra rätt från början. Att den är felskuren (Om den är det) visar att den som utfört badrummet saknar kunskap om hur ett tätskikt skall utföras. Man kan anta att det finns fler fel som inte upptäcks lika enkelt.
Utförligt och pedagogiskt förklarande svar, det är så man blir tårögd :)

Det är så jäkligt att man kan bli tvungen att göra om hela badrummet? Pratade lite med mäklaren och han påstod att det skulle räcka med att slå bort de närmsta klinkerplattorna runt brunnen och installera en ny brunn/manschett för en låg kostnad. Det är alltså helt fel?

Han påstod även att anticimex ofta satte just brunnsmanschetten som ett fel i besiktning för att friskriva sig från ansvaret de gånger det var svårt att avgöra om något var felaktigt monterat eller inte. Det har jag för mig att jag sett någonstans på BH också att det är lite 50/50 huruvida det är något egentligt fel då Anticimex besiktigat brunnarna.

Känns som att det vettigaste för mig vore att ta dit någon fackman för att avgöra vad det är som är fel och eventuell åtgärd samt kostnad för det. Några andra tips?
 
Som sagt, vi vet inte vad det är för fel. Det kan gå att göra om bara just runt brunnen, men det är lite av ett vågspel.

Om man tänker sig att manchetten behöver bytas (inte alls säkert).

Först skall alltså ett antal plattor knackas bort, utan att skada tätskiktet under.

Sedan måste man hugga/slipa bort fixet som höll plattorna ända ner till tätskiktet, utan att skada det.

Lite beroende av vilket exakt fabrikat av tätskikt, så ligger tätskiktsfolien oftast ovanpå manchetten. Då måste man alltså skära bort tätskiksfolien run brunnen. Samtidigt åker manschetten med. Sedan då dit med en ny manchett. Och så det superkritiska att skarva dit en ny tätskiktsfolie, av exakt samma fabrikat som den förra, där man då till punkt och pricka måste följa anvisningarna från tillvekaren av tätskiktet, om hur en reparation skall gå till. Inte alla tillverkare ger ut någon sådan anvisning, de anser då inte att en reparation är möjlig av deras system.

Jag vet att någon tillverkare föreskriver 100mm överlapp mellan gammalt och nytt, då måste man alltså ha frilagt 100mm "extra" av tätskiktet, som dels är garanterat oskadat av friläggningen, dels helt rent från fix.

Ett stort problem är att de flesta seriösa firmor åtar sig inte en reparation, annat än om det är de själva som gjort fel från början. Just för att det är en riskfylld operation, de vill inte åta sig ansvaret för att det blir rätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
....sen kan det bli svårt att hitta samma plattor, utifall man vill ha det estetiskt misstänker jag. eller kan man slå bort dem hela?`
 
Dumt å måla fan på väggen...
Så länge klämringen klämmer fast manchetten kommer de ju inte läka om den nu är felskuren å tittar fram under.
Är ju först om ringen skulle "lossna" som de kan bli ett problem, aldrig sett de själv dock.
 
Nej, tro mig av ca 20 hus i Stockholm med nya badrum har 80% fel i golvbrunnen av denna typ. Enligt vårt försäkringsbolag håller badrummet ca 7-10 år ändå. Till och med med deras egna killar räknar de på en livslängd mellan 10-15 år!
 
Som sagt jag åkte dit på besiktningen när jag gjorde badrummet själv och ångrade mig ganska gruvligt att jag inte köpte den där purusknivmalen som kostar typ 80 spänn... Det intressanta var att jag fick godkänt när jag gjort om utan att Anticimex-killen kom o besiktade....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.