Funderar på att köpa en gammal fastighet (byggd 1920) med skog och ladugård. Har redan funderat på hur jag vill renovera upp fastigheten men innan jag kan planera detta i detalj så skall givetvis köpet först gå igenom men sedan behöver jag göra en utförlig besiktning av huset. Vad kan man förvänta sig vid en besiktning av en sådan gammal fastighet ? Kan det vara bättre att anlita en snickare som går igenom huset?
 
Det viktiga i ett sådant hus är att se till att stomme, tak och panel är fräsch. Skicket på el och vvs kan vara väsentligt, liksom skorsten och isolering.

Dräneringen och sättningar bör kollas upp, och man bör också kontrollera så att där inte finns mögel- eller svampangrepp.

Jag tycker en besiktningsman med ansvarsförsäkring är en bra lösning för att besiktiga ett sådant hus.
 
För att vara tråkig....behöver du göra en besiktning för att se över grejorna som Swetrot tog upp så vet jag inte om du ska köpa stället. Det kommer hur som helst att dyka upp massor av grejer som kräver renoveringar och kan du inte själv avgöra om ett gammalt hus är ok för dig med de kunskaper du har så bör du köpa ett "vanligt" hus. Annars är risken för vatten över huvudet lite väl stor!

Ja, jag vet att det låter elakt och trist men det är inte så jag menar....:)

www.viksbergsgard.se
 
Vi köpte ett drygt 200-årigt hus för 2,5 år sedan, och vi gjorde dubbla besiktningar - en vanlig med en vanlig besiktningsman och en extra med en timmerman som kollade skicket på stommen (vårt hus är timrat). För oss var det jättebra, eftersom de såg väldigt olika saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.