Vi ska i december ta över vår nybyggda stenvilla, besiktigad enligt Garbo. Frågan är; vad ska vi göra mer? Ska vi anlita en egen besiktningsman eller räcker det med Garbo? Vad mer bör vi tänka på innan affären är i hamn?
 
  • IMG_0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ville bara säja: SNYGGT HUS!
 
Normalt sett räcker det med en besiktning av besiktningsmannen som utsetts av Garbo.
Detta förutsätter dock att det varit en av de bra besiktningsmännen (det finns några få som är mindre bra)
Om ni har en kopia på besiktningprotokollet så kan ni gå en sväng och se om ni hittar fler fel. Då kan det vara läge att anlita en överlåtelsebesiktningsman.
(Jag förutsätter, baserat på dina ordval, att det inte är du som varit byggherre utan att ni köper ett nyproducerat hus där någon annan varit byggherre)

Jag hade dessutom krävt att få alla garantier som utfästs till byggherren överskrivna på mig om jag köpt ett hus på detta sätt.
 
Tack Volvo för ditt svar - det tar vi till oss. Vi har visserligen inte sett några garboprotokoll ännu - huset övertas i december - men vi har själva fått tillgång till huset för att nagelfara varje millimeter. Detta resulterade i en egen lista som hade punkter om defekter och lite missar - inget katastrofalt dock.
 
  • IMG_0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har ni köpt hus i trelleborg? vi var där i somras på husvisningar, så jag tycker jag känner igen ert hus. Jättefint hus ni har köpt
mvh Andreas28
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.