Var i Stockholm vänder man sig om man vill ha besiktning av finsnickeri gjord? Besiktningsmän för kök, badrum, golv, fastigheter etc hittar man enkelt med några knapptryck, men möbelsnickeri inte lika enkelt! Behöver få tag på en kunnig person som kan uttala sig om ett måttbeställt kök.
 
A
Vad är det som du behöver ett utlåtande om? Är det helt fel gentemot ritning eller vad?
 
Bedömning av:
1) Konstruktion av de halvfärdiga delar som är gjorda - ej tillverkade i enlighet med beställning och ej kompletta
2) Tidsåtgång
3) Hur stor respektive köksdel bedöms utgöra av totala priset
För att göra en lång och besvärlig historia kort!
 
F Fixarfia skrev:
Bedömning av:
1) Konstruktion av de halvfärdiga delar som är gjorda - ej tillverkade i enlighet med beställning och ej kompletta
2) Tidsåtgång
3) Hur stor respektive köksdel bedöms utgöra av totala priset
För att göra en lång och besvärlig historia kort!
Svårt att se att det finns någon "besiktningsman" för detta. Det du kan göra är ju att vända dig till ett annat finsnickare och höra vad de tycker.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Svårt att se att det finns någon "besiktningsman" för detta. Det du kan göra är ju att vända dig till ett annat finsnickare och höra vad de tycker.
Jag misstänkte att det kunde vara så och blir väl så jag får göra om inte något nytt kommer fram här.
 
A
Har du försökt reda ut detta med leverantören? Har ni en ritning/beställning enl ök och det ej överensstämmer, och dessutom inte är komplett så ligger det naturligtvis på lev. Tror dock inte att det finns ngn form av besiktningsman som kan peka på huruvida lång tid det tar att tillverka ett måttbeställt kök. Det beror ju helt på snickeriets maskinpark, kunnande mm. Du kan säkert få en hel del hjälp här, men då får du nog göra din korta historia längre!
Mvh Tomas
 
mowatom skrev:
Har du försökt reda ut detta med leverantören? Har ni en ritning/beställning enl ök och det ej överensstämmer, och dessutom inte är komplett så ligger det naturligtvis på lev. Tror dock inte att det finns ngn form av besiktningsman som kan peka på huruvida lång tid det tar att tillverka ett måttbeställt kök. Det beror ju helt på snickeriets maskinpark, kunnande mm. Du kan säkert få en hel del hjälp här, men då får du nog göra din korta historia längre!
Mvh Tomas
mowatom skrev:
Har du försökt reda ut detta med leverantören? Har ni en ritning/beställning enl ök och det ej överensstämmer, och dessutom inte är komplett så ligger det naturligtvis på lev. Tror dock inte att det finns ngn form av besiktningsman som kan peka på huruvida lång tid det tar att tillverka ett måttbeställt kök. Det beror ju helt på snickeriets maskinpark, kunnande mm. Du kan säkert få en hel del hjälp här, men då får du nog göra din korta historia längre!
Mvh Tomas
Okej, jag ska försöka mig på en utförligare historia! Köket (massivt trä med profiler och äldre stil) är beställt från ett enmanssnickeri och skulle vara tillverkat och levererat i december förra året. Så har ej skett. Att lägga ut uppdraget på honom har visat sig vara ett stort misstag. Då jag har trott att han har arbetat med tillverkning av köket har han inte gjort det. Då han har sagt att köket i princip är färdigt har det inte varit det. Då han har sagt att han kommer att leverera har jag hoppats / velat tro det. Har det inte varit problem med familjen i hans hemland har det varit andra problem eller andra jobb som han hoppat på och måste slutföra - inte för att de stått före i kön. Jag har hållit ut. Jag har gett honom mer tid. Och mer tid - i tron att han arbetat med tillverkningen och till sist ändå kommer att leverera. När så sista deadline närmade sig framkom det att större delen av köket trots all extra tid inte var tillverkat och att han hade problem med flera moment. De få stommar som är tillverkade är både felaktigt konstruerade (ej enligt spec) och långt ifrån kompletta (inga lådor, inga låd- eller skåpfronter, inga hyllplan etc.) Kort och gott står några tomma ej kompletta och felaktiga kuber hemma hos mig som jag har noll nytta av. Jag har bett honom att komma med en tydlig plan för åtgärd och när och om han kan leverera. Ingen sådan har kommit trots att han getts ytterligare tid att svara. Tiden för tålamod är nu ute. Jag måste vara realistisk. Han har varken ambitionen, kompetensen eller den maskinella utrustningen att leverera något kök. Det är bara att konstatera faktum. Jag vill därför ha tillbaka de pengar han fått i förskott och vill ha ett utlåtande från sakkunnig som kan finsnickeri.
 
Redigerat:
A
Jag förstår. Jag trodde i första inlägget att du kanske var missnöjd med vissa moment, utförande etc. Men det här är ju bara rent kasst överlag. Han är i princip ett år försenad, och det du har fått är fel. Ledsen för din skull. Har du lite bilder? Jag tror tyvärr ingens utlåtande beträffande grejerna kan hjälpa dig att få dina pengar tillbaks, det är nog ett fall för en annan instans.
 
Det enda jag kan tänka mig är ju att häva avtalet. Nog en jurist/advokat du ska sikta in dig på istället för en besiktningsman.
 
mowatom skrev:
Jag förstår. Jag trodde i första inlägget att du kanske var missnöjd med vissa moment, utförande etc. Men det här är ju bara rent kasst överlag. Han är i princip ett år försenad, och det du har fått är fel. Ledsen för din skull. Har du lite bilder? Jag tror tyvärr ingens utlåtande beträffande grejerna kan hjälpa dig att få dina pengar tillbaks, det är nog ett fall för en annan instans.
Jag vill inte dela några bilder här utan vill ha det med i en bedömning vid annan instans. Det krävs eller är åtminstone bra att ha ett utlåtande från sakkunnig fackman - dels angående utförandet, dels angående rimligheten i tidsåtgången och dels en bedömning att han har levererat x% medan hon har betalat y%. Jag vet ju att han inte levererat ens det han fått i förskott. att det han levererat är fel och ej komplett och att tidsåtgången är under all kritik, men bra ha sakkunnigutlåtande på det i nästa instans. Men lista med besiktningsmän att inom detta område finns ju inte på samma sätt som med badrum och golv exempelvis. Därför jag ville se om någon visste. Ja, det är en bedrövlig historia.
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Låter mer som du ska försöka häva hela köpet. Att besiktiga några stommar i detta skedet låter som fel väg att gå.

Du får titta på konsumenttjänstlagen, den reglerar dina rättigheter gentemot företaget vid kraftiga förseningar och fel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Det enda jag kan tänka mig är ju att häva avtalet. Nog en jurist/advokat du ska sikta in dig på istället för en besiktningsman.
Det är det jag gjort, och det är i den processen jag skulle vilja ha utlåtande från besiktningsman då det underlättar vid beslut i annan instans.
 
Redigerat:
F Fixarfia skrev:
Det är det jag gjort, och det är i den processen jag behöver utlåtande från besiktningsman då det underlättar vid beslut i annan instans.
Spontant låter det märkligt att du som beställare ska behöva besiktiga några delar till ett kök som inte är komplett levererat och med en årslång försening.
Det blir ju en ytterligare kostnad för dig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F Fixarfia skrev:
Jag vill inte dela några bilder här utan vill ha det med i en bedömning vid annan instans. Det krävs eller är åtminstone bra att ha ett utlåtande från sakkunnig fackman - dels angående utförandet, dels angående rimligheten i tidsåtgången och dels en bedömning att han har levererat x% medan hon har betalat y%. Jag vet ju att han inte levererat ens det han fått i förskott. att det han levererat är fel och ej komplett och att tidsåtgången är under all kritik, men bra ha sakkunnigutlåtande på det i nästa instans. Men lista med besiktningsmän att inom detta område finns ju inte på samma sätt som med badrum och golv exempelvis. Därför jag ville se om någon visste. Ja, det är en bedrövlig historia.
Mitt svar kommer säkert raderas men du har alltså anlitat en möbelsnickare från annat land som du dessutom givit pengar i förskott?
Här tror jag hela ditt problem finns skrivet.

Hoppas det löser sig.
 
E etompau skrev:
Låter mer som du ska försöka häva hela köpet. Att besiktiga några stommar i detta skedet låter som fel väg att gå.

Du får titta på konsumenttjänstlagen, den reglerar dina rättigheter gentemot företaget vid kraftiga förseningar och fel.
Gjort en djupdykning i konsumenttjänstlagen och mina rättigheter och pratat med flera advokater. Vill ha ett oberoende utlåtande för att ha som underlag i nästa steg. Även om jag i rättslig instans kan peka på att arbetet inte är gjort korrekt, ej komplett och ej i tid, brukar de rättsliga instanserna som kan komma i fråga vilja ha en bedömning från fackman. Åtminstone underlättar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.