Hallå på er,

Hade besiktning igår och det mesta gick riktigt bra! Dock har vi upptäckt en ca 4 cm spricka i kaklet i vår ducsh nisch. Besiktningsmannen menade att vi ska vara lugna iom att fuktspärren bakom kaklet skyddar mot väta....men ska man ta en sådan förklaring. Vi har pratat med kakelsättaren om sprickan och han menar att det kan vara så att han tvingas riva hela badrummet OM vi vill få bort den lilla sprickan - allt för att säkserställa att alla fuktspärrar förblir intakta.

Vilken väg ska vi gå? Vår egen  - som inte vill ha en spricka i vårt (dyra!!) kakel eller hantverkarens/besik.mannens tankar kring att det ändå inte gör ngt att ha en spricka i ett våt utrymme.....de menar att det bara är visuellt... ??? :-/
 
kräv nytt, om du inte behöver punga ut för det själv...

Fråga bes mannen om HAN skulle vilja ha det så. Om han inte tycker att det är ngt prob så erbjud honom då att du, för vänlighetens skull, kan komma med honom hem och knacka en spricka i hans dush!
 
sprickan kan man ju tätta på något vis men jag skulle nog undra varför kaklet sprack? Och om processen kan fortsätta ???
gaia
 
Vi har också en spricka i kaklet på övervåningen
Den sitter som tur är i översta raden så den är nog ganska lätt att byta.
Det kan tydligen hända när "huset sätter sig"
 
Antagligen uppkommer sprickan just på grund av att stommen har rört sig. Det kan bero på att huset har satt sig, men troligare är att stomen på grund av uttorkning och temperaturvariationer har rört sig sedan badrummet byggts.

Fuktspärren är en elastisk massa som kan ta upp vissa rörelser, men hur kan besiktningsmannen vara säker på att det inte har hänt något bakom kaklet? Och skall inte en besiktningsman tillvara ta era intressen? Inte plattsättarens?

Jag skulle inte acceptera att man låter det vara, utan plattan skall bytas och plattsättare skall kunna garantera att det är tätt bakom enligt de regler som finns för badrum. Sen tycker jag att ni skall ta kontakt med en seriös besiktningsman för att få en korrekt behandling av ert fall.

Lycka till
 
JohanG12> Besiktningsmannen ska vara oberoende och besikta att arbetet är utfört enligt dom byggregler som gäller. Man kan alltid begära en överbesiktning om resultatet ej är tillfredställande. Detta gäller både kund & entreprenör.
 
Oavsett vilket så skall du se till att det står i besiktningsprotokollet att du har påpekat sprickan och uttryckt en oro för tätskiktet.
Även om den inte åtgärdas så har du det svart på vitt.
Han får skriva det som byggherreanmärkning om han inte vill skriva det på entreprenören.
Men han har nog faktiskt rätt avseende tätheten.
Kaklet är bara en utsmyckning, och tätskikten skall klara sig vid normala sättningar. Och onormala sättningar skulle nog synas mer än en enskilt sprucken platta.

Om man har rätt att kräva omkakling pga detta får väl överbesiktningsmannen svara på...
Jag har för mig att "jobbets kostnad skall stå i proportion till vinsten för byggherren" eller något sånt.
Alltså menar de att en hel omkakling inte står i proportion till att man åtgärdar ett skönhetsfel.
Men det borde kanske kunna leda till ett visst avdrag?
Försök att jämka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.