Hej!

Jag är i färd med att köpa nytt hus, ett stenhus byggt i Leca på platta. Huset som är byggt 2004 är konstruerat, ritat och byggt av den tidigare ägaren, vilket gör mig extra försiktig och inser att behovet av att besikta fastigheten är extra viktigt. Det jag är speciellt angelägen att kontrollera är grundarbetet. En överlåtelsebesiktning är genomförd av säljaren och i protokollet finns under rubriken "tidigare skador"; fuktproblem i samband med byggnationen. Köparen har också beskrivit att det var besvärligt med lera och vatten när grundarbetet gjordes. Dräneringen runt plattan dubblerades med en normal dränering nära plattan och ytterligare en yttre dränering 1-1,5 m ut från plattan. Markunderlaget utgörs av "pinnmo". Det nya huset är uppfört på en yta där ett mindre hus tidigare stått.

Nu vänder jag mig till alla er där ut som har erfarenheter av grund- och markarbeten och som kan bidra med kloka tankar och synpunkter. Vilken typ av kontroll av grund och mark kan och bör göras i det här läget? Var finns den bästa kompetensen på området?

Mycket tacksam för svar.

Vänliga hälsningar
Leif


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.