Oj vad fort det går, nu har vi vårt hus...märkligt...jag tycker att det gått föör fort, jag hinner inte med å tänka på hur man vill ha det. Nu är det inte lika roligt längre, jag ser bara allt som är kvar att fixa. Har redan gjort repor i ek-golvet. Vi valde bort deras kök, köpte på Ikea och försöker montera på egen hand vilket går åt h-vete, det liknar Lustiga huset, jag hatar Ikea. Valde också bort deras badrum, vill ha kakel å en bastu å dusch, när vi satt med säljaren lät allt så himla lätt, nu är allt bara jobbigt. Ingen plattsättare har tid, rörmokaren känns knäpp å okunnig och det blir svindyrt. Vi har missat en hel del, har inga uttag för varken data eller tv, ingen påminde oss heller, tycker att säljaren kunde gjort det. Är missnöjd med ett tapetval. Har inget innertak i garaget. Vår tomt ser ur som ett bombnedslag runt om, de som gjorde grunden har dessutom fyllt igen ett stående rör som ledde ner till ett dike, känner lite oro för att det ska bli översvämnning nu i snösmältningstider. Stuprören och dräneringsrören sitter olika och går inte alls ihop. Dessutom rinner pengarna iväg. Nä usch, vad jag känner mig gnällig å missnöjd, ber om ursäkt, förhoppningsvis bara en formsvacka p.g.a trötthet, men blir trött av att det går så fort. Nu vill jag ha råd inför besiktningen, vad ska man tänka på?
suck
 
Menar du att det inte finns några tv och data uttag alls?
Tyckte nog jag såg det i vardagsrummen iallafall,isåfall är du inte den enda som missat det iallafall. vi gjorde inte många tillval,och det kommer vi antagligen att ångra.
 
Hej!
Vad gäller din rörmokare, stå inte ut! Försök prata med honom först och säg vad du tänker på; kan han inte ge ett relevant svar - byt! Ja, jag vet att det känns surt, när man står där och pengarna bara rinner iväg, men ett dåligt rörmokarjobb ... :'(
Vi anlitar hantverkare ibland och det blir så ofta fel, det gäller att vara väldigt tydlig med hur det ska vara!! De flesta gör väl inte fel på slarv, utan på oförståelse eller för att de är stressade, ofta så är man även själv ovan att uttrycka hur man tänkt sig det hela. Jag har någon gång ringt upp en annan lika firma för att fråga om det den hantverkare vi anlitade gjorde, verkligen var relevant.
mvh fiddeli
 
Ska tydligen finna ett ljus i slutet av tunneln.... Vi känner likadant med vårt husbygge och hantverkarna. Sparkade till slut rörmokaren förra veckan och prutade ner hans räkning från 43000 till 35000. Det kändes skööönt! Sen att pengarna verkligen bara rinner iväg kan jag intyga! Brukar ringa min bankman och säga att jag behöver en "Veckopeng" på sisådär 100000 lite nu och då. Var i alla fall och städade på tomten runt husbygget i helgen. Strålande solsken och ganska fint blev det så efter det kändes det lite bättre.

Håll ut och stå på dig! Ring och kolla med andra hantverkare eller branschorganisationer eller din husleverantör eller den som levererar/beräknat en viss sak som tex ventilation så fort du blir det minsta osäker. Tänk på att det är DU som ska bo där sen och inte dina hantverkare som antagligen är full av ideer hur saker ska göras. (ofta för att det ska bli så smidigt eller enekelt för dom att jobba...)

Mina hantverkare har fått plocka ner alla innerväggar, för att man glömde plasten under, såga upp innerväggarna när man hade skurit bort samma plast senare, muraren fick mura om större delen täljstenskaminen, man fick plocka ner ventilationsrören och sätta dit isoleringen, hustillverkaren får skicka ner och bekosta ny panel på en gavel beroende på konstigt placerad panelskarv, rörmokaren är sparkad och allt dom gör dubbelkollar jag numera.

Detta har gjort att dom numera "lärt sig" att det inet är lönt att fuska eller att chansa. Så fort dom är det minsta tveksamma så ringer dom mig och kontrollerar vad jag tycker. Då tar jag reda på hur det ska vara eller så bestämmer jag direkt om det är ren kosmetiska frågor. Men det har tagit någon månad att få pli på dom! ;) Förtroende är bra men kontroll är bättre!

Sen blir det aldrig som man tänkt sig och man får ibland anpassa sig till olika omständigheter men det är då man verkligen behöver kommunicera med sina hantverkare. Till saken hör också att jag inte tvingat dom att lämna ett fast pris utan vi kör på löpande men alla "backjobb" slipper jag naturligtvis betala för (Dock finns ett takpris så att det finns någon form av nödbroms om det barkar iväg fullständigt). Det gör ju att dom i alla fall känner att dom har något för att vara noggranna så till slut så blir det i alla fall bra även om det många gånger känns som att "nu säljer vi skiten halvfärdigt"
 
Jo, det är lätt att sitta och dumpruta med sig själv när huset skall beställas. Oftast är det enklare och ofta relativt billigt att låta fackmännen göra det allra mesta. Det är ju ändå finishen som man ska orka leva med i längden.
Dessutom skall man ju ha tid och ork med allt.

Att inget TV/tele/data- uttag finns monterat är faktiskt alldeles nomalt för ett nytt hus.
Detta kräver andra kategoriers arbete. Jacket monterar ju Telia. TV-uttaget skall ju kopplas till någon form av mottagare, antingen egen antenn eller någon centralantennanläggning.

Inför besiktningen så skall du ha noggrannt synat allt i och utanpå ditt hus och noterat sådant som är felaktigt utfört, skadat eller saknas. Du har alltid rätt att få dina åsikter införda i besiktningsprotokollet även om besiktningsmannen inte anser att entreprenören är ansvarig. Du skall också ha städat så att besiktningsmannen kan se repor och skador lättare. Var aktiv på besiktningen. Lyssna på besiktningsmannens kommentarer och var aktiv själv. Var extra lyhörd på slutet när besiktningsmannen sätter pris på de brister han sett. Om något pris verkar lågt, klaga!

Lycka till i kaoset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.