Hej
Vi har hastigt "blivit med tomt". Vi vann en budgivning på ett hus som vi vill riva och bygga nytt på. I morgon ska vi skriva kontrakt och funderade nu på om det är något vi ska kolla trots att vi ska riva huset. Ska man kolla oljetank etc. eller vad kan man misstänka vara "fel"? Ska fråga mäklaren också men här verkar finnas kunnigt folk inom alla områden så jag provar att fråga.

Mvh
Lisa
 
Nja, tomtmark brukar vara enkla att "inspektera", och jag förutsätter att ni för länge sedan kollat upp -

1. kommunens detaljplan, så att tomten verkligen är byggbar,
2. inskrivningarna, så att ni vet vilka servitut som lastar och betjänar tomten, och att säljaren verkligen äger den (dödsbon och separerande makar är livsfarliga!),
3. att eventuell anslutning till el och VA verkligen är betald,
4. att hälsovårdsmyndigheten inte kräver något slag av åtgärd av t.ex enskilt avlopp
5. att byggnaden inte är K-märkt eller att något fornminne gömmer sig på tomten,
6. att tomten inte berörs av framtida förändring (som du kan se på kommunens översiktsplan), och
7. att marken inte ligger under inflygningsområdet till något flygfält eller med radon i berggrunden.

Den där tanken en "surdeg" värd att kolla. Den kostar en slant att göra sig av med en sådan, och kanske tvingas sanera marken ifall den läcker.
 
Jo, vi har kollat med kulturmiljö att vi får riva och vi har pratat med byggnadsnämnden och fått de gällande bestämmelserna för nygybbe. Servitut har vi inte hunnit kolla, det finns en gångbana intill som jag frågade om men inte har fått svar på än.
Vi bor nu ca 100 m från den inköpta tomten så vi har bra koll på området. Men jag ska sätta mäklaren på att ta fram övriga uppgifter. Vi har inte skrivit på än så det hinns med.
Tack för svar!
 
Hej alla.
Jag fortsätter den här tråden med en avstickare... Vi har hittat tomten vi letat efter (ska bygga enfamiljs villa så småningom). Hur gör vi nu. Tomten ligger på fast pris och jag tror att vi har första tjing. Den ligger i ett nytt villaområde där grannarna redan slagit upp sina hus (på en matta av grus och med matjord på). Tomten har varit betesfält och säljs som "grovplanerad tomt där det är tillåtet att bygga si och så...". Låter som att tomten ska vara byggduglig eller hur? Man bör väl besiktiga? Mitt på tomten är det lite sankigt och blött. Hur gör man för att få bort det innan plattan läggs? Drenera? Vad kostar sånt? Oj oj oj... men man kanske ska börja med besiktning. Gärna nån oberoende förstås. Hur hittar man rätt person?... Inte sista gången jag är här i forumet, kan jag lova! Det ska bli "spännande".
 
PS se ovan om besiktning av tomt:
Vi ska inte bygga källare, hela huset är ovan mark... kanske viktigt att veta?
 
Mikael_L
niklas68 skrev:
Mitt på tomten är det lite sankigt och blött. Hur gör man för att få bort det innan plattan läggs? Drenera? Vad kostar sånt?
Dränera?
Fylla upp?

Fylle kostar ca 200-300:- /m3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.