Hej, jag och min sambo har en fråga angående ett husköp som ev. blir av innom en snar framtid!
Kan man besiktiga och förhandla om priset på huset, och sedan riva ner det och sätta upp ett nytt??
 
Om du får förhandla om priset är det ju säljaren som avgör, ingen annan.

Om det är ett fint hus, som vid besiktning visar sig ha stora fel som inte syntes på visning, så är det klart att ni kan få lite läge att förhandla, eftersom det kan innebära att det blir svårt för säljarna att sälja till någon annan till samma pris som ni bjudit, om det är uppenbart att felen kommer att uppdagas även av andra potentiella köpare.

Men det kan förstås också bli så att säljaren surnar till och säljer till någon annan som inte trilskas.
 
Teebeen skrev:
Hej, jag och min sambo har en fråga angående ett husköp som ev. blir av innom en snar framtid!
Kan man besiktiga och förhandla om priset på huset, och sedan riva ner det och sätta upp ett nytt??
Säljaren har väl inget att göra med vad ni skall göra med huset efter ni tagit över.
Självklart kan ni påpeka fel och försöka få ner priset.
Dock handlar det i slutändan om en förhandling kring hur mycket säljaren vill ha och hur mycket ni vill betala.

Jag hade rått er att inte berätta för säljaren att ni har för avsikt att riva.
Det kan ju faktiskt hända att ni inte får rivningslov eller bygglov och då måste ju huset och tomten ha ett korrekt marknadsvärde.
 
Jag har också stött på exempel där spekulanterna förtjust gått omkring och lovprisat huset, fått det till lågt pris pga att säljaren blivit så förtjust i spekulanternas charm. När köpet gått igenom rev spekulanterna hela rasket och byggde nytt. Säljarna (ett äldre par) blev förtvivlade och kände sig så lurade.

Så lyd Volvos råd - nämn inget om rivning förrän ni har lagfart på fastigheten. Det finns väldigt mycket känslor involverade hos säljare, speciellt hos de som antingen byggt huset själva eller bott i huset länge.
 
Ok, tack för svaren!!
 
yonna skrev:
Jag har också stött på exempel där spekulanterna förtjust gått omkring och lovprisat huset, fått det till lågt pris pga att säljaren blivit så förtjust i spekulanternas charm. När köpet gått igenom rev spekulanterna hela rasket och byggde nytt. Säljarna (ett äldre par) blev förtvivlade och kände sig så lurade.

Så lyd Volvos råd - nämn inget om rivning förrän ni har lagfart på fastigheten. Det finns väldigt mycket känslor involverade hos säljare, speciellt hos de som antingen byggt huset själva eller bott i huset länge.
Så oschysst! Dubbelt oschysst att dom fick det extra billigt genom att få säljarna tro att dom tänkte vårda huset.:mad:

Jag tycker absolut ni ska säga att ni tänker riva! Vill sedan inte säljarna att ni ska ha huset så får ni väl leta efter ett annat hus.:rolleyes:

En fråga om moral mer än om vad man får o inte får.
 
Mikael_L
Oschysst!? Javisst, men så är det i affärer!

Och när dom river kåken kommer dom säkert upptäcka diverse fusk och felaktigheter, om dom är uppmärksamma, som säljarna inte sagt ett ljud om. Det är väl också oschysst...

Man kan inte bjuda ut sitt hus till den allmänna marknaden om man inte tål att nya ägare gör som dom vill!
Då får dom skänka det till sina barn istället med förbehållet att barnen inte får förfoga över huset som dom vill, funkar säkert i några år iaf.
 
D
Kan ju bero lite på säljarens inställning också... Om säljaren inte har så starka känslor för huset, så kan det ju kännas skönt att i alla fall inte behöva oroa sig över att köparen skall komma dragandes med dolda fel efter många år....
 
Det finsn ju köpare som intye drar sig för att komma och tkata om dolda fel som upptäcks när rivningsfirman hunnit riva det mesta. Bidrag till rivningskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.