Vi har ett hus som från början är från 60-talet och är tillbyggt ett par gånger före vi köpte huset. Om vi säljer huset och någon vill göra en speciell el- och vvs-besiktning, är det något särskilt ni tycker jag skulle kolla upp själv före så man slipper tråkiga prutningsförsök?

Jag menar... det är klart som korvspa't att ett äldre hus alltid har något 'innovativt' på elsidan speciellt (vvs'en är hyfsat ny, så den är jag inte bekymmrad om). Man vill ju' inte direkt åka på krav om att göra om hela elen när inget skumt hänt (går aldrig säkringar, inga strömbrytare i konstiga rum jämfört med var strömmen går på, etc) under hela tiden vi bott här. Självklart KAN man byta ut allt dock, men blä för att göra det i ett fungerande hus.

Eller... kollas det primärt brandrisk och liknande?
 
Finns jordfelsbrytare? Annars kan det ju finnas fulkopplingar mellan nolla och jord ute i anläggningen. I övrigt: kolla över så att allt material ser OK för sitt användningsområde. Inga fast inkopplade lampsladdar och sånt alltså. Kolla att saker har rätt IP-klassning för sin plats, dvs inga inomhusuttag eller -dosor utomhus. Ta bort/fixa provisoriska lösningar, t ex FK som hänger ut ur öppna dosor eller kablar som inte är klamrade ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.