Jag håller på att anlägga en gång i trädgården. Håller precis på att gräva ut ca 30cm. Under gången kommer bergvärmerör och brunn gå. Samt kulvert för vatten, värme och el till framtida garage. Nu funderar jag på om man ska lägga rör och kulvert över eller under markduken. Vad hade ni gjort?
Uppgrävd gång i trädgård med synliga bergvärmerör och brunnslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Inga bergvärmerör tillsammans med andra vattenburna system, det kan lätt bli flera minusgrader på brain och då kan det bli tjäle och vattenrör/slangar frysa, minst en meter från brainen
 
Jag skulle definitivt lägga dem djupare än 30cm. Jag gräver om vattnet nu, det hamnar på 160cm. En isolerad kulvert skulle jag inte lägga fullt så djupt dock.
 
Tackar för svar @Hjulbent och @Daniel 109. Jag vet att det kan bli flera graders tempdiffar, men det handlar om en isolerad kulvert såklart - annars hade jag fått problem med mina 30cm. Och tjäle kan det ju bli ändå, även om jag bor i Göteborgstrakten. Bergvärmerören ligger redan på 20-30cm och jag tänkte lägga den isolerade kulverten ca en halvmeter ifrån. Spontant känner jag att det är bättre att lägga markduk under både bergvärmerör och kulvert och fylla upp med singel och grus. Borde väl minska risk för tjälskador. Sen får vi se hur gången trivs ovanför...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.