Hej!

Jag har köpt en ny spis, en Bertazzoni 60cm med induktion. Första intrycket är tyvärr sådär. Rattarna är av tunt gods och känns slappa och dansar när man vrider. Den hära kassaskåpskänslan som jag var ute efter lyser totalt med sin frånvaro. Det är kanske orättvist att klanka ner när jag inte ens provat spisen in action men känns faktiskt mest som en design produkt. Det är så störande att jag funderar på att skicka tillbaka den.

Ni som har Ilve… är det mer Franz jäger känsla i den tro?
Nån som vet vart man kan klämma på en Ilve spis i Göteborgsområdet?
 
Jag har en ilve majestic 90 med induktion i mitten och gas på sidorna, elektrisk ugn.
Och direkt när jag läste din post kände jag, herrejävlar en som känner som jag! Jag tycker inte att kvaliten på spisen skiljer sig från de mer traditionella konkurrenterna. Vreden är precis som du beskriver på din spis, inte stumma, inte gedigna osv. Det allmänna intrycket är inte upp till den nivå som priset, dvs för min spis närmare 90000kr. Induktionsplattan är ojämn så in i helvete. Det kokar upp, avstannar för att inte koka alls och sen stormkokar. Skrev till ilve på facebook och frågade om detta och förklarade att när vi bytte kök så hade vi en fristående induktionsplatta från Ikea som andades mer kvalitet än deras produkt. Svar uteblev helt och min fråga togs bort. Tyvärr så bor jag i Östergötland så det blir en lång resa för dig att klämma och känna men jag är liksom du, någon besviken med den prislappen. Min uppfattning är att man köper en inredningsdetalj snarare än en kvalitativ spis. För utseendet ska man ge både din och min spis, är något säreget jämfört med konkurrenterna. Men kvaliten, där tycker jag det saknas lite..
 
Tack för ditt svar!
Då är det nog som jag misstänkte. Old school kvalitet finns inte. Sen är förstås design och innovationer (induktion) nått bra det med.

jaja. Får se om jag orkar skicka tillbaka eller hur det blir.
 
Ingen erfarenhet av Ilve, men... Köpte en Bertazzoni F609HEREKTNE för att den hade de funktioner vi önskade och ett utseende som passade bra in i vårt kök. Dessvärre smäckiga material och av illa konstruktion. Hittade efter 6 månaders irritation över de vibrationsljud som uppstod när man kör varmluftsfunktionen, att det var bottenplattan som inte var dämpad i fästpunkterna. Skruvade av den och satte värmebeständigt tejpmaterial vid fästpunkterna och nu går varmulftsfunktionen äntligen att använda utan at bli tokig. Det kommer inte bli en Bertazzoni fler gånger.
 
Har också en Bertazzoniugn. Jag trodde att italiensk design blivit bättre sedan Fiats "glansdagar" på 70-talet, men icke.
Om man tycker HW design är dålig är det inget mot programmeringen av de lite mer avancerade ugnarna.
Kan bara säga att jag är glad över att ugnen köptes i Sverige och inte från annat land. Supporten får jobba hårt.

Tanken är bra, men implementeringen hemsk.
 
Jag har en live professional 70 med kåpa till. Jag har dock gas och elugn. Gasdelen, dvs toppen är bra, det är tung fint gjutjärn, väl utformat, bra brännare. Men resten är lite Fiat. Det bästa med kittet är fläkten, har aldrig haft en så tyst och bra fläkt, men den är ändå överprisad
Jag tror helt enkelt dessa spisar är gjorda för gas, där kommer de lite mer till sin rätt.
 
A
generellt kostar design mer än det smakar många viktiga funktioner glöms bort....
 
Düsseldorff
Har har vi ju uppenbarligen massa folk med erfarenhet av lite dyrare spisar. Nån som har en AGA Masterchef Deluxe Induction? Sjukt sugen på att investera i en sån.
 
  • Gilla
Kausu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.