Har ett nytt 400 V Adax våtrumselement, dubbelisolerat. Elementet kopplades in på 2 faser och ledaren för styrledning utelämnades. Nu till problemet, när man håller en beröringsfri spänningsprovare mot ytterhöljet på elementet så börjar denna att lysa. Det spelar ingen roll vart man håller den, det lyser överallt. Skrapade av lite färg på yttehöljet och mätte med multimeter mellan höljet och jord utan att multimetern gav utslag. Är det fel på elementet?

Elementet är nu urkopplat.
 
tommib
Välkommen till forumet!

När du säger beröringsfri spänningsprovare, vilken menar du då? Den som jag har lyser så fort man trycker in knappen och låter när den känner spänning. Ljuset är till för att man ska se att den fungerar.

Om du inte mäter någon spänning mellan höljet och jord (givet korrekt mätteknik) så är det ingen fara.

Edit: Såg nu att du skrev att elementet är dubbelisolerat. Då ska det aldrig gå att komma åt något som kan vara spänningsförande så du ska inte kunna mäta med multimeter.

Detta med spänningsprovaren kan också bero på att den är känslig och känner av värmeslingorna i radiatorn trots att dessa är någon centimeter bort (och bakom isolering).
 
Intressant är vad du får för utslag på instrumentet, är det betydligt under 230 V är det normalt inget fel. Samma fenomen som ofta är uppe här på forumet med spänning på brutna trådar blinkande LED mm dvs kapacitiv spänningssättning.

Om du mäter låg spänning kan du gå över till att mäta ström i stället så ser du hur ofarligt det är.
 
Spänningsprovaren är av modellen att spetsen på den börjar lysa när den kommer i närheten av något strömförande. Och var man än håller den vid ytterhöljet på elementet så börjar den lysa, även fast man är ca 2 dm ifrån själva värmeelementet.

Det blev inget utslag alls på multimeter (0 volt) när man mätte mellan ytterhöljet och jord.

Får skrapa bort ytterligare färg för att vara säker på att få kontakt med multimeter.

Kan spänningsprovaren vara så känslig att den visar på spänning i ytterhöljet 2 dm ifrån själva värmeelementet i botten på elementet?
 
tommib
Nja, men den kan vara så känslig att den känner av en extremt liten inducerad ström i elementets ytterhölje.
 
Hade du haft en känsligare multimeter kunde du mätt upp spänning eller ström med den också. Spänningsprovaren du använder mäter egentligen bara elektrisk fältstyrka och genom plåtytan på avstånd från de isolerade värmeelementen förstärks den verkan. Dvs samma mekanismer som ligger bakom de ofta nämnda "spökspänningarna" som skrivs om här ibland.

Ett annat typiskt fall är där vanlig installation med FK i rör i vägg av gipsskivor ger spridning och "förstärkning" av elektriska fält, kommer ibland upp i samband med sk elsanering.
 
Ja det kan vara för känslig. Om den lyser när du tar den emot ett vägguttag är den egentligen också för känslig, det finns flera exempel på sådana pennor...
 
Ok, då mäter jag noggrant med multimeter och får jag inget utslag så klassar jag det som lugnt då! :)
 
O
Jag tycker hela den här tråden är ytterst märklig. Det är fysikalistk omöjligt att med en beröringsfri spänningsmätare skilja på en blanktråd och och en isolerad ledare på det sättet. Båda är spänningssatta men bara en av dem har en spänningsförande yta som är farlig att beröra. Sätt en beröringsfri spänningsdetektor mot vilken elektrisk apparat som helst och den kommer att ge utslag.
 
Att mäta är lätt, att mäta rätt är svårare.

Har TS tex jämfört sitt mätresultat med andra element i huset ;)
 
Jag har också en sån mätare från Fluke. Den indikerar spänning när jag gnuggar den mot t. ex. benet också. För att kunna använda den rätt krävs det att man lär sig hur den mäter. Jag har den egentligen bara som en extra koll när jag har brutit strömmen till något men aldrig enbart den mätaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Jag har också en sån mätare från Fluke. Den indikerar spänning när jag gnuggar den mot t. ex. benet också. För att kunna använda den rätt krävs det att man lär sig hur den mäter. Jag har den egentligen bara som en extra koll när jag har brutit strömmen till någon men aldrig enbart den mätaren.
Precis. Mät-Bryt-Mät, detektorn är bara en ersättning för sinnet som känner av elektriska fält som vi saknar. Ska man vara säker använder man multimetern och med den mäter TS ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.