Hej,

Nu kommer frågan igen :)

Ja, vilken ska man välja en Thermia optimal TWS 10 eller G2 eller en IVT EQ C10

Tar gärna emot erfarenheter från ovan angivna pumpar.

Mvh
Bambi
 
P
Jag gissar att det är Thermia Diplomat Optimum 10KW du tänker på..
Har en visserligen en Optimum G2 10KW och 2x300 jordvärme men har aldrig saknat varmvatten. Thermia har ju samma pumpar oavsätt vilken typ av värmekälla... Men den värmer i alla fall vattnet fortare än man hinner skriva detta svar.......
Hade en IVT frånluftpump i förra huset och den fick man klicka runt i menyerna hela tiden och styra och ändra och det var ingen rolig och lättanvänd meny. Nu var det visserligen en frånluftpump men den var urusel på varmvatten också.
På G2an har jag inte behövt ändra något på alls...

Tillverkarna brukar hacka på varandra med det där med pumpkontruktion. Tror det är mest att ta det man känner för och vilken återförsäljare du fick bäst känsla av.. men det betyder inte att dom är bra ändå.. (kan berätta en låååång story om det)

(Sen skulle jag inte välja någon (IVT) som skriver effektivaste när det heter mest effektiv )
 
Nu har vi skickat in bygglovsansökan, och det är snart dags att skicka ut lite offerter.

Jag har haft bra kontakt med både Thermia och IVT angående bergvärmelösning.
Men jag känner att jag borde kontakt minst en tillverkare till.

Någon som har något tips?
Jag har funderat på Daikins nya pump som kom nu i dagarna. Och även Veissmann ska ju vara vassa.
/Östlund
 
Av dom 2 skulle jag valt en Thermia G2 alltså den äldre modellen inte G3 som använder annat köldmedie samma som Ivt Eq. Men det finns ju flera att välja mellan och sen beror det på priset.
 
Hej

Valde mellan IVT, Niebe och Thermia när jag skulle installera December 2011 . och valde då Thermia G2 . Har bara varit nöjd , fantastiskt trevlig värmepump... borrade 190m aktivt för ca. 210kvm uppvärmd yta . gamla radiatorer och till min förtjusning så vart installatörens beräkningskalkyl förvånande korrekt .. med gamla elpannan hade jag 23000kw uppvärmning och beräknad åtgång efter installation ca 6600kw årligen . och det verkar nog rimligt då jag verkar landa på runt 11500 inklusive hushålls el detta år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.