Jag har haft rumsvärmen avslagen över sommaren och slog på den i går. I dag såg jag att pumpen larmade LP-fel och blinkade rött. Jag prövade en hederlig omstart och larmet försvann men i stället fick jag ett rätt trist gnällande ljud. Det låter ungefär som om någon pyser luften ur en ballong.
Jag har slagit av rumsvärmen nu igen och nu går den tyst. Antar att det är cirkulationsumpen som håller på? Har den skurit ihop eller vad är det den håller på med? Jag har spelat in ljudet och länkat in det här som en video för den som vill lyssna och ställa diagnos på min lite sjuka pump.
Det är en rätt gammal maskin det här, en Nibe 1215.
 
Lyft av den nedre fronten så borde du lätt kunna avgöra om det är cirkulationspumpen som låter. Den borde dock låta oavsett rumsvärme när du producerar varmvatten….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lyft av den nedre fronten så borde du lätt kunna avgöra om det är cirkulationspumpen som låter. Den borde dock låta oavsett rumsvärme när du producerar varmvatten….
Tack för tipset. Jag satte på rumsvärmen och när jag kikade till den alldeles nyss så stod den och gnällde igen. Ljudet kommer dock inte från cirkulationspumpen, snarare från där de isolerade rören går in i apparaturen.
 
  • VVS-installation med expansionskärl, rör, ventiler och manometer på en vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det cirkulationspumpen bakom den främre som låter då? Den är för brine-vätskan. Kanske är det lite lågt tryck i den kretsen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det cirkulationspumpen bakom den främre som låter då? Den är för brine-vätskan. Kanske är det lite lågt tryck i den kretsen?
Jag har väl inget supertryck på den kretsen 0,2 bar om jag inte ser fel. Jag har haft lite problem med att jag tappar tryck där. Får pumpa i mer vätska någon gång per år när den ligger nere på 0.

Nu har jag haft rumsvärmen avslagen sedan i går eftermiddag och den har varit tyst och fin, brummar igång när den ska värma vatten men börjar inte väsnas mer än vanligt. Cirkulationspumpen för brine-vätska går väl oavsett rumsvärme den med.
Det är tur att det är hyfsat varmt ute än så länge. Ska nog försöka få någon att komma och kolla på min apparat. Kanske dags att skramla ihop till en senare modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.