Det är precis som rubriken säger - rören låter lite skramlande/rasslande (svårt veta exakt vilka av kopparrören vid pump och intillliggande tank som låter) och expansionskärlet med grön alkohol är dessutom proppfullt, när det tidigare vanligen haft luft upptill.

Är oroligt att vi fått in luft i systemet (eller så tyder fulla expansionskärlet på att det inte alls är så - har noll koll på detta får jag erkänna).

Vi flyttade för ett par månader sen på köldmedia-rören in till huset, vilket gjorde att rörmokare fick lufta av systemet mha en tunna köldmedia som han fyllde på med. Det gjorde han under ett par timmar, så om det gick rätt till borde det ju inte finnas luft alls när vi nu s.a.s. gjorde "nypåfyllning" för ett par månader sen? Hela systemet (IVT) är ca 4,5 år gammalt.

Vad kan det bero på att det börjat (jag har iallafall inte noterat det tidigare) låta om rören när pumpen körs?

Mvh
/A
 
Bump. Ingen som vet vad detta kan bero på?

Mvh/
A
 
Hade rasslande (nästan som småsten i rören) ljud tidigare vid min värmepump (sjövärme) och tänkte att snart havererar allt....Men det visade sig att problemet var lättlöst, det enda som krävdes var att vi luftade våra element och efter det hörs inte längre något rasslande.
 
Låter lite som luft i systemet. Men det kan som sagt vara även i den varma delen som går i huset. Att det ökar i expansionskärlet kan bero på att det fryser i hålet och därför kläms slangen ihop. Normalt sett ingen fara.
 
Tack så jättemycket för svar, ska kolla båda möjliga orsakerna, börjar med att lufta samtliga element, det var ett tag sen (även om det brukar låta vid elementen då).

Mvh/
A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.