Ett pannrum med vedpanna, expansionskärl, rör och en lutande trädörr. Smutsigt golv med spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, exponerade elektriska komponenter, rör, slitage, öppen panel, möjligen värmepump eller kylsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre maskineri med kopparledningar, svarta slangar, isolering och en stor svart kompressor mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppartuber, svart enhet, frostskyddskula, teknisk installation, ledningar, mekanisk komponent, värmesystemdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av rör med issvullnad vid en anslutning, tecken på kylsystemläcka eller frostskada, inuti maskinutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart expansionskärl för uppvärmningssystem med rör och ventiler på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kära fora

Min bvp, en lämning från forntiden (-95 enligt tidigare ägare) har tjänat oss väl! Att den egentligen är på övertid efter dubbla skift förstår jag mycket väl, men ekonomin förhindrar mig att byta, den MÅSTE fortsätta gå.
I höstas utökade jag radiatorslingan med två små rum och hade efter detta fortfarande samma ~60 grader i tanken som tidigare, men i samband med att kylan svept in över västkusten har jag nu fått vänja mig vid att den maxar runt 40 grader. Huset känns svalt. Efter lite googlande har jag förstått att dessa pumpar ska servas regelbundet, men det är inget jag har gjort sedan inflytt -15, då jag frågade tidigare ägare sade de att det enda de gjort var att renovera kompressorn några år innan de sålde till oss. Svag servicehistorik, alltså.
Nåja, motiverad av svalt hus och högt elpris, beväpnad med manlighet och mod, tog jag tjuren vid hornen och gick ner i källaren.
Jag låter bilderna förklara detaljerna, men hoppas på hjälp från er med att besvara följande frågor:

- Den där isklumpen är förstås lätt att tina bort med ett värmeljus eller nåt, men vad beror den på? Och vad blir effekten av den?

- Nivåröret bredvid expansionskärlet, borde inte det visa en… nivå? Har jag för lite brine i slingan? Bör jag fylla på? Vad fyller jag med? Var köper man det?

- Är ovanstående, sammantaget, indikationer på att jag får ut låg verkningsgrad (bortsett från att pumpen har kulturminnestatus), eller är vinterkylan hela boven? Kompressorn går 24/7.

- Vad bör jag göra för att maximera chanserna att få pumpen att klara ännu en vinter?

Tacksam för all hjälp, jag grejar det mesta själv men den här typen av system kan jag inget om.
 
Fyll på brin om det saknas (och det verkar det göra, du kan köpa en dunk bioetanol hos din lokala rörfirma och blanda med vatten 50/50) I övrigt är det inte mycket att serva…se till att rensa filter ifall sådana förekommer, avlufta också värmebärarsidan och fyll på med vatten tills cca 0.7 bar.

Den klarar säkert några vintrar till ifall kompressorn är bytt. Dessa gamla pumpar var ganska okomplicerade och det mesta går att byta ut.
 
Tack för svar, Men är det samma medium i hålslingan som i värmeväxlarslingan?

Jag provad att tina bort isklumpen och plötsligt fick jag nu 50 grader i tanken. Idag lyfte jag av fronten för att kolla läget och såg då att det bildats ny is. Tinade bort den igen, ska bli spännande att se vad det gör med tanktemperaturen denna gången!

jag har hittat manualen till min pump på nätet och så vitt jag förstår så är det ”expansionsventilen” som isar igen, kan någon förklara vad det beror på och om det kan vara förklaringen till varför pumpen inte orkar värma tanken lika mycket som tidigare? Rörledningar, isolering, teknisk utrustning, förmodligen en del av en värmepump eller liknande installation, komplex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av ett kylsystem med komponenter som kompressor, kondensor, ventiler och pumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är relativt vanligt med lite kondensis på expansionsventilen (speciellt om pumpen går länge) men om den beter sig olika efter du har tinat upp isen kan ventilen behöva justeras eller bytas. Det är ingen dyr del och en kyltekniker kan fixa det relativt snabbt.

gällande medium: jag förstår inte riktigt frågan. Det finns tre slingor: spritsslingan (som går mellan backen och värmeväxlaren 1, gasslingan mellan växlaren 1 och 2, och vattenslingan mellan växlaren 2 och elementen.

Både sprit- och vattenslingan bör hållas luftfria. Saknas medium bör den fyllas på samt eventuella läckor åtgärdas. Gasslingan ’i mitten’ är ett slutet system som bara kylteknikern kan fylla på.
 
Ursäkta, jag uttrycker mig nog rörigt, det beror förmodligen på att jag saknar det mesta av kunskaper om den här typen av system.

- Expansionsventilen, hur svårt är det att justera den? Är det något man kan experimentera med själv, eller riskerar man då att ställa till med skador? (Byta den kommer jag inte att försöka mig på själv, eftersom man då måste öppna (gas-)slingan.

- Slingorna, ja här rörde jag ju till det. Det är förstås gas i "mitten", den delen jag behöver fylla på ska förstås ha sprit/brinol.
 
expansionsventilen blir isig, för det är i ena ändan av den, den kallaste delen i hela maskinen. Den fördelar köldmediat i förångaren, så att rätt överhettning ska ske, och vätskeblandningen kan ta emot värme från Brinet, så det börjar koka och omvandlas helt till gas innan det når kompressor. Den fukar ungefär som en förgasare i en bil, det är inget man bara justerar hur som helst, du ska helst ha manometer och termometer för att justera in det rätta värdet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Aha, ja då är det nog bäst att jag håller klåfingrarna borta från expansionsventilen tills vidare.

En annan fundering; när jag ska fylla på brine så antar jag att det lättast görs genom att öppna luftningsnippeln ovanpå det svarta expansionskärlet (på bild i första inlägget) och med ändamålsenlig tratt fylla på därigenom, men detta är ju inte i systemets högsta punkt! Hur gör jag då för att det inte ska smita in luft? Och brine ut? På ena sidan, mot hålet, sitter en kran/ventil som jag kan stänga och på andra sidan sitter cirkpumpen, men räcker det att stänga av pumpen och stänga kranen/ventilen? Eller bör jag fylla på i någon annan punkt (som jag isåfall inte hittat ännu)?
 
Slå av värmepumpen och fyll på till halva nivån, starta om maskin sedan, och medan den går så stänger du sakta ventilen mot slingan några sek, och sen öppnar du igen, gör så några varv, och prova lufta uppe på kärlet och se om där kommer ut någon luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.