Jag sen 2 maj 3 av mina 8 elements är kalla ingen värme i de.
VVS firma auktoriserad ivt.. Har bytt filter och lite grejer..
Men problemet är kvar.
Nu vill de att jag boka rörmokare som ska komma hem och titta eventuellt göra rent rörarbeten.. Eftersom pumpen är 20 år gammal men de fungerar väl hittills..
Jobbet vill de ha ca 10000kr plus de grejerna som de bytte
Ca. 17000kr
Tänkte byta till solceller från eon
Vad tror ni eller ska jag slänga 10tusen till
Så kanske få värme i de elementer..
Tips och rådgivning behövs
Solceller av eon 31st 310w 160tusen efter rot.. Avbetalning 1200kr månad..
Nypump kostar 120tusen ivt c5 med montering
 
Hur ska du få värme och varmvatten i huset av solcellerna?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
120 med installation är dyrt om det bara är för att byta ut själva pumpen 80 är mer vad jag skulle förvänta mig
 
Om du ska byta till solceller. Vad ska du ha för värmekälla då?
Elburen värme?
LVP?
 
Appendix Appendix skrev:
Om du ska byta till solceller. Vad ska du ha för värmekälla då?
Elburen värme?
LVP?
Vete fan.. Från pumpen och solen? Föratt pumpen fungerar fortfarande...
Kan man använda båda?
 
Solceller är ingen värmekälla, så oavsett om du har dom eller inte så lär du behöva en värmepump, elpanna, eller liknande.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Solceller är ingen värmekälla, så oavsett om du har dom eller inte så lär du behöva en värmepump, elpanna, eller liknande.
Varför har man solcell för?? Om de inte är värmekälla??
 
Solceller har man för att generera elektricitet som man använder själv och överskottet matas ut på nätet. Att investera i antingen solceller eller ett effektivare värmesystem handlar om var man får bäst avkastning.

Utan att räkna på det så tror jag bergvärmepump ger bättre avkastning om man antar att du har en icke fungerande pump med ett fungerande borrhål.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Solceller har man för att generera elektricitet som man använder själv och överskottet matas ut på nätet. Att investera i antingen solceller eller ett effektivare värmesystem handlar om var man får bäst avkastning.

Utan att räkna på det så tror jag bergvärmepump ger bättre avkastning om man antar att du har en icke fungerande pump med ett fungerande borrhål.
Har luftat elements och tog ut där man vrida på värmen.. Allt som de ska.. Men fortfarande ingen värme till elementet..
 
Kan termostaten i elementet ha fastnat? Prova att motionera den
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan termostaten i elementet ha fastnat? Prova att motionera den
Provat de går in och ut.. Ska prova byta termostater på måndag.
 
Då låter det som att det är stopp i värmetretsen. Är rören till och från elementen varma?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då låter det som att det är stopp i värmetretsen. Är rören till och från elementen varma?
Nej men vatten finns men rörarna är kalla..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.