Ska bygga nytt 2-planshus 170m2 + 40m2 garage i Stockholmstrakten. Tänker dra en kulvert 6m till garaget och värma med vatten. Kommer att byta FLVP i prospektet mot bergvärme och har lite frågeställningar:

1) Kan man placera bergvärmepumpen och ackumulatortank i garaget? Framför allt för att spara utrymme i tvättstugan/groventrén, men också för att slippa ljudet från pumpen på bottenvåningen (öppen planlösning och med småbarn springande ut och in antar jag att dörren mellan groventré och kök kommer att stå öppen mest hela tiden). Hur påverkas tiden till varmvatten i kranarna av den extra sträckan?

2) Jag har på känn att vi så småningom kommer att vilja göra ett inglasat uterum med hyfsad isolering och någon form av golvärme i hörnet mellan burspråk och vardagsrum. Bör jag fördra en slinga för vattenburen golvvärme eller är detta en idiotisk idé med tanke på frysskydd mm?
 
S
1 jag har läst att en del har ackumulatortanken i huset för att slippa värmeförluster för varmvatten. har även sett att en del har varmvattencirkulation.

2 du kan ju dra slang från golvvärmefördelaren utan att fylla upp denna slinga med vatten
 
Varnvattencirkulation låter intressantare ur utrymmesaspekten. Men då antar jag att det krävs en extra cirkulationspump?

En kollega trodde att det krävdes en golvbrunn i anslutning till värmepump/ackumulatortank och att det antagligen krävs en oljeavskiljare om man installerar en golvbrunn i ett garage idag?

Behövs egentligen ackumulatortanken i ett 170m2 hus med 4 personer?
 
S
Jag har en sådan lösning idag i mitt 180m2 hus + 60m2 garage. Jag har idag bergvärme med en Thermia duo 8 med separat beredare 285l och det fungerar superbra. Kulvert på ca 10 meter. Fördelar är ju större utrymme i tvättstuga, inget buller i huset samt mer flexibelt om jag vill byta uppvärmning eller komplettera. Det enda är att det tar en liten stund att få varmvatten men det kan enkelt lösas med en extra liten vv beredare i serie i huset alt cirkulation.

Nu bygger jag nytt Björkliden hus på ca 160m2 + garage 30m2 och det blir en likadan lösning men kompletterad med varmvattencirkulation och naturkyla. Säljaren rekommenderade IVT 490 alt 495 men de ger ju bara 2kw resp 4kw utan tillskott. Jag kommer har golvvärme i hus och garage och har valt en IVT greenline HT plus 7kw pump med extern beredare på 300l.

Jag kommer ha en oljespärr (se http://www.purus.se/?id=710 ) i golvbrunnen i garaget, det är billigare än en oljeavskiljare,
 
Har oxå satt min pump i garaget och är nöjd med det. Vet inte vad reglerna säger om golvbrunn då jag redan hade det.
 
steelis skrev:
2 du kan ju dra slang från golvvärmefördelaren utan att fylla upp denna slinga med vatten
Eller också kolla vad slingorna fylls med. Jag tror att vissa fyller de med en vatten-glykolblandning.
 
Att få fram varmvatten i en 6 meters kulvert tar väl inte speciellt många sekunder, eller?

Cirkulation (VVC) är naturligtvis smidigare, men fundera lite på en bra styrning av denna, så att inte cirkulationen körs dygnet runt. Det försvinner nämligen mycket energi via kulverten vid en konstant cirkulation och detta gäller även vid användning av högkvalitativa kulvertrör. Kanske inte är någon stor sak i detta fall med en 6-meters kulvert, men jag som har drygt 20 meter märker en väldig skillnad.

Se tidigare diskussioner om varianter på styrning av VVC.

/ M.C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.