Vi går och räknar och funderar på bergvärmepump.

Men - jag har hört att det brummar en del och att det vibrerar en del. Eftersom jag
kommer bygga till huset i vår för att få plats med barn, bergvärmepumpar, badrum
och vad mer på B en husägare kan behöva, så undrar jag lite över lämpligt fundament
för pumpen.

1. Är det ens ett problem att bry sig om ?
2. Vibrationer ? Dämpa med gummiklossar under ?
3. Ljud - isolera rummet den står i i väggarna ?

Tillbyggnaden kommer att vara på krypgrund (vi har massiv granitkrypgrund i dag).
Tanken var att antingen ha extra balk i trossbotten där pump + ackumulator skall
stå, eller att bygga en extra lecablock kloss och ställa allt på...

Men med den senare lösningen (som borde frikoppla vibrationer och palla med vikten,
så undrar jag lite över hur jag bygger ihop resten av golvet ? De två företag jag pratat
med var lite skeptiska till att ställa pumpen i nuvarande pannrummet (vi har inte källare, så det är vid murstocken, ståendes på gammal trossbotten + krypgrund) och
den ena hade förslaget med ett fundament.

Mvh
/Angelven
 
Man ska ha respekt för att man kan få ljudproblem av värmepumpar. Jag har bekanta som har 70 dBA i tvättstugan där värmepumpen står och 50 dBA i köket samt stomljud i hela huset. Om jag skaffade bergvärmepump skulle jag se till att den står på ett separat fundament gärna på berg. Fundamentet ska vara helt fristående från övrig grund och andra byggnadsdelar. Om du trots allt skulle behöva stomljudsisolera värmepumpen ger det tunga fundamentet bra mothåll för ev vibrationsisolering. Det är en förutsättning för att den ska fungera. Fogen runt fundamentet ska vara drevad med mineralull och tätat upptill med elastisk fogmassa. Värmepumpen ska sedan stå i ett eget rum med bra ljudisolering i väggar och tak, speciellt mot känsliga rum, t ex sovrum. Dubbla gipsskivor på en mineralullsfylld stomme med separerade reglar kan vara nödvändigt mot känsliga rum. Eventuellt behövs t o m dubbla dörrar. Alla kopplingar till värmepumpen ska vara elastiska t ex spunnen slang istället för rör.
 
vår pump står i ett förråd brevid badrummet. huset är byggt på plint och pumpen står direkt på golvet. När man är i badrummet så kan man höra ett svagt surrande när pumpen går om man lyssnar efter. Annars så är det knäpptyst i resten av huset. :cool:
 
Tackar för dom utmärkta svaren - men jag blir bara ännu mera fundersam - ni ger ju
två rätt så olika svar på frågan :) . Nu är väl 50 dbA så vitt jag kommer ihåg inte så
mycket att orda om - 70 dbA är däremot inte trevligt.

Några mer med egen pump som kan sätta örat mot och lyssna?
Är det diskmaskin/tvättmaskin/trasigt kylskåp i volym eller är det mera
datorfläkt över det hela ?

Mvh
/Angelve
 
Enligt Boverket får installationer inte låta mer än 35 dBA i boningsrum och 30 dBA i sovrum. 50 dBA är klart störande, speciellt om man ska sova i bullret.
 
Angelven skrev:
Såg det - titta på naturvårdsverketssida [länk]

men borde man inte mäta pumpen med dbc istället (lågfrekvent filter som släpper fram mera av det lågfrekventa) ?
Och hur mycket låter de olika tillverkarna ? - det verkar inte finnas data i databladen på det iaf :(
Vad databladen säger om ljudnivån är faktiskt inte relevant. Det är lokala förutsättningar, förhållandena i din tvättstuga/källare, som styr hur mycket det kommer låta i resten av huset.

Jag gjöt en 5cm armerad kaka ovanpå befintligt betonggolv i källaren. Där står nu acktank, vvberedare och värmepump. För hållfastheten hade jag kunnat skippa detta, men nu blev det iaf plant och fint.

Ljudmässigt så störs vi inte av pumpen. Hörs den? Jodå, men vi har också helt öppet ner till pumpen i källaren. Öppen trappa och inget avgränsat rum för pumpen. I rummet rakt ovanför pumpen kan man höra ett svagt brummande när den går. Några ljud som fortplantar sig via element etc har vi inte.
 
I praktiken använder man alltid A-vägning av ljud för det finns mest data/forskning/undersökningar på de siffrorna.

Egentligen så borde man redovisa data i oktavband utan vägning och så får man räkna själv. Eller sätta gränsvärden i varje oktavband så att man inte kan "ha problem för vissa frekvenser men ändå uppfylla kraven. Naturligtvis går det att trixa då med men det är i vart fall ett hårdare krav att uppfylla kraven i varje oktavband, än att bara klara en klump siffra.
 
poiu skrev:
I praktiken använder man alltid A-vägning av ljud för det finns mest data/forskning/undersökningar på de siffrorna.

Egentligen så borde man redovisa data i oktavband utan vägning och så får man räkna själv. Eller sätta gränsvärden i varje oktavband så att man inte kan "ha problem för vissa frekvenser men ändå uppfylla kraven. Naturligtvis går det att trixa då med men det är i vart fall ett hårdare krav att uppfylla kraven i varje oktavband, än att bara klara en klump siffra.
Hur menar du? Eftersom ljuden folk störs av i första hand kommer från huset, eller fortplantar sig i huset och dessa då naturligtvis inte går att framställa i labb så är det ju upp till montören att göra dessa mätningar i respektive hus? Det låter lite jobbigt för en röris....
 
A vägning av frekvensbandet är för att vikta ljudeffektnivån i de olika frekvensbanden för att efterlikna den mänskliga hörseln.

Vägningen ser ut såhär:

Hz          63      125     250     500    1000    2000   4000   8000

A-vägd  -26,2  -16,1   -9,6     -3,2        0       1,2       1       -1,1     dB


Det innebär att ljudnivån vid 1000 Hz motsvarar den mänskliga hörseln.

Vid tex 50 dB(A) kan ljudnivån i värsta fall vara 50 + 26,2 = 76,2 dB i 63Hz bandet men den kan också vara just 50 dB.
50dB(A) säger bara att det i sämsta frekvensen är 50 dB efter vägning för A-filtret.

Mao så är den verkliga ljudnivån svår att bedömma i de lågfrekventa banden om man enbart anger dB(A)

/Patrik
 
Vår låter i lite mer än kylen och klart mindre än diskmaskinen.
Står placerad på betonggolv, vägg i vägg med tv-rummet, och rakt under sovrummet, men jag har inte hört den över huvud taget så länge pannrumsdörren är stängd.
Den gamla ojepannan lät betydligt mer.
 
MathiasS skrev:
Vad databladen säger om ljudnivån är faktiskt inte relevant. Det är lokala förutsättningar, förhållandena i din tvättstuga/källare, som styr hur mycket det kommer låta i resten av huset.
I så fall är väl effekten på VP också irrelevant eftersom det är förhållandena i din fastighet som styr slut resultatet?

MathiasS skrev:
Hur menar du? Eftersom ljuden folk störs av i första hand kommer från huset, eller fortplantar sig i huset och dessa då naturligtvis inte går att framställa i labb så är det ju upp till montören att göra dessa mätningar i respektive hus? Det låter lite jobbigt för en röris....
Jag tänkte på de ljudvärden som brukar redovisas som en klumpsumma av tillverkare, mätta i lab enl. den eller den standarden. Det är de värdena som man som kund väljer maskin efter. En maskin med nivån 55 dBA låter mer än en med 45 dBA. Lika väl som att en maskin på 5 kW har högre effekt än en på 4 kW.
Ska man mäta hemma för att man har problem så är risken stor att du får mäta frekvens upplöst för att hittta problemet.
Och för att dim. konstruktionen måste du ha både ljuddata och vibrationsdata, ju mer upplöst destobättre.


Pasta skrev:
A vägning av frekvensbandet är för att vikta ljudeffektnivån i de olika frekvensbanden för att efterlikna den mänskliga hörseln.
Rättning mittåt A,B,C, och D vägning försöker efterlikna mänskligt hörande vid olika ljudnivåer.
 
Bemmbe skrev:
Vår låter i lite mer än kylen och klart mindre än diskmaskinen.
Står placerad på betonggolv, vägg i vägg med tv-rummet, och rakt under sovrummet, men jag har inte hört den över huvud taget så länge pannrumsdörren är stängd.
Den gamla ojepannan lät betydligt mer.
Tack - den typen av svar är egentligen mera användbara ;-) Om jag inte har tillgång
till frekvensband och vibrationsmätning och kan göra en resonansmodell av huset vill säga.

Jag menar - om det låter diskmaskin om den behövs det rejälare doningar och om det låter tvättmaskin är det rejält - men lite mera än ett kylskåp försvinner med, som du säger, eget rum, fast fundament utan koppling till trästommen och stängd dörr.
 
poiu skrev:
I så fall är väl effekten på VP också irrelevant eftersom det är förhållandena i din fastighet som styr slut resultatet?
Nej den analogin fungerar inte av den enkla anledningen att med kunskap om ditt hus + pumpens uteffekt så kan man dra slutsatser kring dimensionering och driftlägen.

Även om du mäter VPs oljud på ett lämpligare sätt så är det aldrig någon som i praktiken kan berätta om jag får problem med buller i ett element i andra änden av huset.

 
Först en rättning, glöm D-vägning. Det kanske finns, men jag har inte sett det.

MathiatS skrev:
Quote from poiu on Yesterday at 17:59:

I så fall är väl effekten på VP också irrelevant eftersom det är förhållandena i din fastighet som styr slut resultatet?

Nej den analogin fungerar inte av den enkla anledningen att med kunskap om ditt hus + pumpens uteffekt så kan man dra slutsatser kring dimensionering och driftlägen.  

Även om du mäter VPs oljud på ett lämpligare sätt så är det aldrig någon som i praktiken kan berätta om jag får problem med buller i ett element i andra änden av huset.
Med kunskap om ditt hus och pumpens ljudnivå och karaktäristik så kan man som en enkel aproximation bedömma risken för problem. Och genom att räkna på ditt hus ur ett akustiskt perspektiv och sätta in pumpens data så får man ut ett mer detaljerat resultat. Inte märkligare än att man kan räkna på energibehov, men krångligare.

En pump som låter 55 dBA och har samma ljudkarraktäristik som en som låter 45 dBA, kommer att vara svårare att ljudisolera. Inte särskilt märkvärdigt.

Då det gäller fördelningen av ljudet i oktavbanden, så är lågfrekventljud generelt sett svårare att stoppa. Det betyder att om bidraget huvudsakligen kommer från 63 Hz oktaven så är det värre än om det kommer från 4 kHz oktaven.

Vad gäller oljud från elementet så är det inte luftljud från början utan vi talar om strukturvibrationer. Det är därför man behehöver det datat med. Samma sak gäller även här, mycket vibrationer in i strukturen ger mer problem än lite. Med kännedom om frekvenskaraktäristiken på vibrationerna så kan man dämpa dem. Så data på pumpen hjälper dig att hindra att det uppstår problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.