Hej!

Vi är väldigt nära att godkänna en offert på bergvärme, men innan vi skriver under, så tänkte jag kolla med alla klippska hjärnor här!

Första frågan gäller försäkring... Borrningen kan inte ske längre bort än c:a 3 meter från huset. Först fick jag info om att borrgubbens försäkring inte gällde i fall det blev skador på huset om man borrade närmare än 4 meter. Men nu säger de att försäkringen gäller. Kan man lita på detta? Hur stor är risken? Man vill ju inte att hela huset ska sätta sig...

Sen priset förståss... 119.000 kr efter 33.000 kr rot-avdrag för:

  • Nibe F1245-6
  • 2 års garanto, Nibe trygghetsförsäkring 6 år
  • nytt expansionskärl för värmesystemet
  • Bortforsling gamla elpannan
  • 120 m borrning inkl. 6 meted foderrör, grävning 4 meter mellan borrhål och vägg, håltagning i vägg
  • Foderrör utöver 6 meter: 750 kr / meter
  • Borrning utöver 120 meter: 310 kr / meter
  • Grävning utöver 4 meter: 490 kr / meter
  • Kopparrör utöver 3 meter: 200 kr / meter
  • Tillkommande arbete: 500 kr / h
Elförbrukning exkl hushållsel: 22.0000 kWh/år
Beräknad besparing: 16.358 kWh/år

Rimligt? Någon vi ska kolla upp innan vi slår till?

/Fredrik
 
1. Risker kan man hantera på två sätt. Antingen avtalar man bort dom eller så accepterar man dom och ser till att kunna hantera situationen om något händer. I ditt fall ska du givetvis undanröja detta orosmoment genom att föra in detta i offerten/avtalet. "Företaget som utför arbete relaterat till energibrunnen skall ha försäkringar som täcker X Y och Z för denna specifika installation där borrhålet befinner sig cirka 3m från huset." Det bör sannolikt också stå att borrandet ska utföras enligt Normbrunn -07. För in detta i offerten

2. Om du borrar 3 eller 4 meter från huset spelar ingen roll om du funderar över sättningar. Sättningar skulle komma av en ev förändring i grundvattennivån, hur troligt detta är vet jag ej. Antagligen inte alls. Själv har jag hålet ett par meter från husknuten.

3. Varför anges priser för tilläggsarbeten? Är inte allt inkluderat för din specifika installation? Det är förstås bra att ha informationen, men det är ännu bättre om du är säker på att "allt" ingår som du vill ha gjort. Foderrör är alltid en osäkerhet och måste specas så eftersom ingen vet hur långt det är till berget (om man inte frågar grannarna).

4. Är det något som ska kollas upp? Ja, vad säger tre andra leverantörer om totalpriset, storlek på pump etc? Priset kan man inte ha någon uppfattning om utan att höra med andra lokala aktörer, spontant låter det dock inte dyrt. 220000kwh, jag antar att det är förbrukningen idag, innan åtgärd? Annars måste pumpen vara liten....
 
Jag är lite tveksam till att du kan spara 75% av elkostnaden om du inte har ett 100% optimalt radiatorsystem för värmepump som tex. enbart golvvärme i huset.
Men som MathiasS skriver så bör du ta in fler offerter för att få en uppfatning om effekter och prisnivåer.
 
MathiasS skrev:
1. Risker kan man hantera på två sätt. Antingen avtalar man bort dom eller så accepterar man dom och ser till att kunna hantera situationen om något händer. I ditt fall ska du givetvis undanröja detta orosmoment genom att föra in detta i offerten/avtalet. "Företaget som utför arbete relaterat till energibrunnen skall ha försäkringar som täcker X Y och Z för denna specifika installation där borrhålet befinner sig cirka 3m från huset." Det bör sannolikt också stå att borrandet ska utföras enligt Normbrunn -07. För in detta i offerten

2. Om du borrar 3 eller 4 meter från huset spelar ingen roll om du funderar över sättningar. Sättningar skulle komma av en ev förändring i grundvattennivån, hur troligt detta är vet jag ej. Antagligen inte alls. Själv har jag hålet ett par meter från husknuten.

3. Varför anges priser för tilläggsarbeten? Är inte allt inkluderat för din specifika installation? Det är förstås bra att ha informationen, men det är ännu bättre om du är säker på att "allt" ingår som du vill ha gjort. Foderrör är alltid en osäkerhet och måste specas så eftersom ingen vet hur långt det är till berget (om man inte frågar grannarna).

4. Är det något som ska kollas upp? Ja, vad säger tre andra leverantörer om totalpriset, storlek på pump etc? Priset kan man inte ha någon uppfattning om utan att höra med andra lokala aktörer, spontant låter det dock inte dyrt. 220000kwh, jag antar att det är förbrukningen idag, innan åtgärd? Annars måste pumpen vara liten....
Tack för bra synpunkter, ska se till att offerten uppdateras med försäkringsfrågan, och att tillägg ska bli fastpris.

Ja, 22.000 är förbrukningen idag, drivenergin för nya pumpen är 5.522 enligt beräkningen
 
mexitegel skrev:
Jag är lite tveksam till att du kan spara 75% av elkostnaden om du inte har ett 100% optimalt radiatorsystem för värmepump som tex. enbart golvvärme i huset.
Men som MathiasS skriver så bör du ta in fler offerter för att få en uppfatning om effekter och prisnivåer.
Antar att beräkningen är gjord med någon slags standardprogram från Nibe. "Nive VPDIM 2.4.4" står det på beräkningen. Vi har golvvärme i hela källaren, köket och hallen.

Förra året tog vi in flera offerter, men vi fick inte tummen ur... Skillnaden i pris och effekt var väldigt liten. I år tog vi kontakt med den vi hade mest förtroende för.
 
Jo, en annan sak; företaget är inte medlem i SVEP, Svenska Värmepumpföreningen. Något varningsklocka på det? Är det någon fördel med att anlita ett företag som är medlem?
 
pruzze skrev:
och att tillägg ska bli fastpris.
Nja, det var inte riktigt vad jag menade. Det kommer ta hundra år att skriva offerten om alla möjliga tilläggsarbeten ska fastprisoffereras. Det jag försökte säga var nog egentligen att du ska se till att det du vill ha gjort är inkluderat i det fasta priset för helhetslösningen.

Eftersom man specat tex kopparrör som man gjort funderade jag över om du fått ett pris på en standardinstalltion där X meter rör ingår och Y kranar etc. Det skulle kunna betyda att om du vill ha pannan på ett annat ställe så kanske inte slutpriset är det du tror det är.

Vad gäller förbrukningen så känns en årsmedelverkningsgrad på 4 rätt optimistiskt, för min egen ekonomiska kalkyl skulle jag räkna med 2,5-3 istället.

Jag trodde faktiskt iprincip alla var med i SVEP, men så kanske det inte är längre. I min värld är det viktigare att du hittar någon du litar på med bra referenser samt att den som borrar följer borrgubbarnas branschstandard (Normbrunn).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.