Hej alla!

Vad rekomenderar ni för storlek på värmepump och borrdjup till vårt hus i Göteborg?
Uppvärmd boyta 140m2 plus källare på 80m2 som vi vill ha uppvärmd till ca. 15 gr.
Huset är ett 1,5 plans trähus med eftermonterad tegelfasad och är byggt 1939. Allt är original fötutom tilläggsisolering på vinden.







 
Det finns fina beräkningsprogram för dessa saker, så utan detta blir det en gissning.

Vad har du för förbrukning idag?

Det är sannolikt en 5kw eller 7kw panna som är aktuellt. Borrdjup 130-180meter beroende på panna.

Kontakta Anders Nelson på Geotec, han verkar vara duktig på att räkna!
 
Tack för svaret.
Har tyvärr inga siffror på min nuvarande förbrukning eftersom vi nyligen köpt huset och kört både med el och den olja som fanns i tanken när vi köpte det.

Jag har sett lite olika standardvärden på äldre hus från 50 till 80 W/m2 i maxlast.
Om jag räknar hela boarean och halva källaren (räcker med 15gr där) och gissar på 70W/m2 får jag följande värde:
140+40=180m2 x 70W=12600W
Brukar man sedan räkna med halva maxlasten för att få lämplig effekt på värmepumpen? Det skulle i så fall få bli en 7kW.

Finns det någon logik i mina beräkningar??

Mvh Goxx
 
Verkar vara logiskt tänkande men jag kan också rekomendera dig att tala med folk i branschen. Det finns faktorer som kan vara speciella som kan påverka om man ska dimensionera upp eller ner. Kan vara t.ex takhöjd vilket påverkar uppvärmd luft-volym i huset samt tilläggisolering el. dyl.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.