Hej!
Har ett hus som är byggt 1912 med krypgrund. Huset är på ca145 kvadrat med direktverkande el.
Har funderingar på att bytte till bergvärme och lägga golvvärme på hela nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Skall tillägga att jag tänker bytta till mer energiefektiva fönster.
Min fråga är då är detta lönt eller skall man satsa på Luft/Vatten pump ?.
Har även funderingar på om man kan dra en kulvert från pumpen till verkstan så man får lite uppvärmning där också.
 
Ta in offerter på båda alternativen skulle jag säga. Är ju olika kostnader att borra beronde hur marken ser ut i ditt område. Skiljer det sen mindre än 20.000:- så ta bergvärme.

Och byt inte fönster förräns du vet vad din nya förbrukning blir. Du kommer nog inte spara in det på fönsterna efter du installerat bergvärme.
 
Offerter hade jag självklart tänkt att ta in
Jag tänkte göra fönsterbytet förs så och få bort kalraset och enklare räkna ut hur stor pump man behöver.
Är ju onödigt att köpa större än nödvändigt.
Och att bygga in vattenburet värmesystem tar ju lite tid. Så allt som kan spare energi känns ju värt att göra.
Drar rätt mycket från nuvarande fönster
 
Fördelar med bergvärme är mindre oväsen, troligen längre livslängd på utrustningen och lägre löpande kostnader. Underskatta inte den första, du slipper en surrande kloss på huset. Bergvärme har också en längre livslängd - när det är dags att byta värmepumpen har du ju hålet kvar.
 
Och funderar du på att dra värme till garaget kanske du ska fundera på att sätta pumpen där.
 
Är det originalfönster eller i alla fall fönster i gammal stil? I så fall så gör byggnadsvården en tjänst och behåll dom om dom inte ändå måste bytas av slitage. Nytillverkade lågenergifönster i gammal stil är mycket dyra så om du inte har mycket pengar ta bergvärmen först. Sedan sätt konvektorer under fönstren för att fixa kallraset och täta fönstren. Du har nära till Polen så Kotly kanske är ett alternativ för radiatorer. Om du nu inte har radiatorer värda att behålla förstås.
 
Om fönstren är i ok skick kan man byta glas i dom till moderna lågenergi glas blir faktiskt stor skillnad. Om du ska ha radiatorer uppe se till att dimensionera dom så du kan köra med samma låga temperatur till dom som till golvet. Tycker du ska ha pumpen i huset om plats finns så slipper du vvc eller vänta på vv men kulvert till garaget ska du själv klart ha. Kotly skickar till Sverige så man behöver inte hämta själv.
 
Vissa av karmarna är riktigt dåliga så dom måste ju byttas ändå
Vill hämst gärna att det ser ut som gammaldags fönster. Har en gammal bild på hur det såg ut för länge sen vill ha det så.
Är det kostnadseffektivt att bytte till energiglas ?. Köper man nya fönster har ju karmen också bättre u värde.
Har en liten källare som jag tänkte sätta pumpen i. Om man skall dra värmen till garaget skall man välja golvvärme där då eller vilket är bäst ? skall tillägas att där är jordgolv nu så måste gjuta golv där.
Har även funderat på jordvärme men vilket är bäst ? bergvärme eller jordvärme ? Har en åker precis bredvid huset som jag äger så plats för jordvärme är inga problem.
 
Har du plats välj jordvärme kostar mindre ger samma effekt. Ska du ha full värme jämnt i garaget är golvvärme bra men annars är nog radiatorer bäst men ska du gjuta golv är ju golvvärme enkelt att lägga men du måste få plats med isolering under också.
 
Okej håller slingan lika länge som ett borrhåll ?
 
Det tror jag har inte hört annat om det är hyffsad mark men är det grymt med sten måste man skydds fylla och då finns ju risken för att slangen skadas om man fuskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.