Hej!

Jag känner mig rätt dum med denna fråga, men jag fattar inte så jag måste fråga... :-/

Hur stor är prisskillnaden på frånluftsvärmepump och bergvärme egentligen? Man läser att bergvärmen kostar 100-150 tkr, men är det 100-150 tkr MER än frånluftslösningen? Eller hur stor är mellanskillanden? Frånluftsvärmesystemet måste ju också kosta en del, menar jag...

Kan någon hjälpa mig få kläm på detta...? :-[

Tack!

//Helena
 
Bob_the_builder
Nej, en frånluftsvärmepump bör kosta runt 50 tusen installerad och klar. Dock så ger ju en bergvärmepump avsevärt lägre elförbrukning, vilket gör att investeringen kan bli lönsam i alla fall.
 
Samt att ju längre norrut du bor dessto bättre blir det med berg/jord värme då du oftast har högre förbrukning och att luftvärmepumpen blir mindre effektiv vid lägre temperaturer.
 
Ursäkta, men nu blandar ni väl ihop de olika värmepumparna. En pump som tar värmen från utomhusluften blir givetvis sämre om man bor norrut där det är kallare, men frågan handlade ju frånluft.

En frånluftsvärmepump är inte husets primära engerikälla utan är till för att kunna ha en bra ventilation samtidigt som man återvinner en del av värmen ur ventilationsluften. Det primära energikällan är elpatronen, så man kan säga att en frånluftvärmepump består av två delar. En elpanna och en värmepump som tar vara på värme i ventilationsluften.

Skaffar man en vp som tar värmen ur berg, jord, eller utomhusluft, så är det den som blir det primära tillskotten till husets energibehov.

Vill man ha båda delarna finns det kombinerade burkar,
 
perf skrev:
En frånluftsvärmepump är inte husets primära engerikälla utan är till för att kunna ha en bra ventilation samtidigt som man återvinner en del av värmen ur ventilationsluften. Det primära energikällan är elpatronen, så man kan säga att en frånluftvärmepump består av två delar. En elpanna och en värmepump som tar vara på värme i ventilationsluften.
Frånluftvärmepumpen skulle väl visst kunna vara husets primära värmekälla? Det handlar ju bara om hur mycket energi man tar ut ur luften innan man släpper ut den. Tar man ut så mycket energi från luften att det inte behövs något annat tillskott blir ju värmepumpen den primära källan.
 
Tack för svaren, men min egentliga fråga är:

Om man installerar bergvärme i ett nybygge, så kostar det XX kr.

Om man installerar frånluftssystem i ett nybygge, så kostar det YY kr.

Hur mycket blir kalkylen XX - YY = ??

Det är alltså mellanskillnaden som jag undrar över. Kostar det "bara" 50 tkr extra att installera bergvärme, jämfört med att installera frånluft, så kanske det är värt det när man bygger för 2 mkr?

Eller? ???

//Helena
 
General Failure skrev:
Frånluftvärmepumpen skulle väl visst kunna vara husets primära värmekälla? Det handlar ju bara om hur mycket energi man tar ut ur luften innan man släpper ut den. Tar man ut så mycket energi från luften att det inte behövs något annat tillskott blir ju värmepumpen den primära källan.
Den här diskussionen har vi haft uppe förut, fortsätt den i en annan tråd (men alla diskussionsparter uppmanas läsa fysikboken från gymnasiet först, i första hand avsnitten kring evighetsmaskiner och energins "oförstörbarhet"). ;) ::)


Helenae,

En frånluftsvärmepump kostar UNGEFÄR lika mycket som en bergvärmepump. Cirka 30-35kSEK, lite beroende på storlek. Rörkrökeriet är likartat för de olika installationerna. Att borra för bergvärme kostar cirka 300sek per meter och vi kan anta att du vill borra cirka 160meter = ~50kSEK.

XX-YY = 50kSEK och detta motsvarar borrningen. Detta är ett grovt exempel som kan antas gälla generellt, även om kalkylen i många fall ser annorlunda ut (annat borrdjup etc).

Det var svar på din fråga tror jag.

Jag gissar att du också måste beakta att husleverantrören kanske har frånluft som standard och bergvärme som tillval. Jag har uppfattat (men kan ha fel) att tillval ibland är dyrare än tillvalet i sig själv faktiskt motiverar vilket gör att det kanske blir än dyrare att ändra på ett standard hus. Fast nu gissar jag bara.

Man kan älta detta länge, men tänkte jag bo i huset i säg 10 år och huset inte är en sommarstuga till storleken skulle jag köra på bergvärme + något som motsvarar Nibes FLM30 (frånluftsåtervinning dockad till bergvärmepumpen). Merkostnaden är för liten för att inte göra det.


 
Bob_the_builder
Som Blåboschmatte skriver så är det frågan om en skillnad på kanske 50 tusen (mer om man bor i storstad). Dock så bör man i jämförelsen betänka att alla nya hus måste ventileras mekaniskt, vilket innebär att rördragning samt någon typ av aggregat måste till även om man väljer bergvärme. Då är en lösning som Nibes FLM30 eller IVTs 495 twin inte så dum.
 
Varför säger ett antal husleveranrörer jag kontaktat att man INTE kommer att tjäna in mellanskillnaden mellan frånluft och borrat på grund av dagens värmeekonomiska (nyproducerade) hus?

(Hus i storleken 150-175kvm)

Svamlar dom bara eller vad är det som gäller?

(Jag vet att större villor och äldre med sämre isolering kan räkna hem ett borrhål.)
 
Om man räknar krasst med att pumpen håller 10 år, så har du tjänat in borrhålet bara där. Efter det blir det bara bättre...
Borrhålet är ju en "evig" investering.
 
För ett modernt och välisolerat hus på en bit under 200kvm är årsförbrukningen av el relativt låg. Även i en jämförelse med direktverkande el kan man tycka att den årliga besparingen med bergvärme är låg, iaf om man jämför med besparingen i äldre och sämre isolerade hus. Själva sparar vi säkert närmare 15000kwh per år på konverteringen till bergvärme och då är det ju inte så mycket att fundera på.

Förklaringen till hustillverkarnas (och många andras) rekommendation om frånluftsvp grundars sig alltså på att man tycker att den årliga besparingen är för låg - det tar för lång tid att räkna hem den extra kostnaden.
 
Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Själva sparar vi säkert närmare 15kwh på konverteringen till bergvärme
Per dag?
 
På NIBEs hemsida http://www.nibe.se/vvs/produkter/guider/bygganytt/kalkyl2.asp#rubrik1
kan man räkna ut (eller kolla på exempel) hur mycket man tjänar på mark/borr gentemot frånluft, och med ett nybyggt hus på 180kvm så skulle det ta 32,2år att tjäna in en markvärmepump.....stämmer det så tror jag inte man kan räkna hem den...
(merkostnaden är 56.500:- vid installation)

Men det är klart, har man liks pengarna i madrassen så är det ju bättre att borra ner dom! ;D
 
Bob_the_builder skrev:
Per dag?
Jag har justerat texten en aning..... ::)
 
Dock så bör man i jämförelsen betänka att alla nya hus måste ventileras mekaniskt
Visst. Luftväxling måste det finnas. För människornas och husets väl.
Men måste man ha fläktsuset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.