Vårt nyinköpta hus är kopplat till stadsgas vilket försvinner i sommar där vi bor, och efter noggrannt övervägande så är det bergvärme vi kommer investera i. Vi har haft besök av tre leverantörer, som också skickat oss offerter, på fyra olika märken (en av besökarna gav oss offert på två olika). Priserna är ungefär på samma nivå, så denna fråga är INTE i första hand om pris, utan mer om vad vi ska tänka på i formen av prestanda, kvalitet, pålitlighet osv.
De olika är IVT (Greenline HE E9, m fristående vvberedare, 300 liter), Thermia (Diplomat Optimim G2 9, inbyggd vvberedare 180 liter), NIBE (F1245 (nbyggd vvberedare 180 l, inbyggd 4-stegskassett på 9kW) eller en CTC (EcoHeat, kan ej hitta hur mycket den inbyggda v.v.beredaren rymmer, men det ingår en extern som ger 90 liter extra)).

Vi kommer lägga golvvärme i hela källaren samt i badrummen. Vi är en normal familj, små barn, med normal/hög vattenförbrukning. Vi har gärna lite lägre temperatur inomhus, runt 19/20 grader, vi kommer ej heller ha igång golvvärmen under sommarhalvåret (möjligen i badrummen) - är det en bra eller dålig idé?

Hjälp oss - vad ska vi tänka på? Finns där några "sanningar" om något av märkena vad gäller förbrukning, hållbarhet, tystgående, knäppningar i element, problem med att få upp värmen snabbt/långsamt, likadant med varmvattnet....
Hur bra är service vid problem, vad brukar bli problem och har någon något att berätta vad gäller deras försäkringar/hjälpen man fått vid eventuella problem?

Eller är det så enkelt som att alla håller en (förhoppningsvis) jämn och hög kvalitet, så det mer handlar om att välja den vi fick mest förtroende för? Nu var alla tre mycket bra så det blir svårt att välja av den anledningen:)

Något vi kan tänka på vad gäller "förhandlingar", dvs någon extra försäkring man kan deala in eller så?

Det som betyder mest för oss är 1)så låg förbrukning som möjligt 2) så tyst som möjligt 3) Så "pålitlig" som möjligt, dvs inget krångel med fel temperatur, eller en svindyr elpatron som slår på i tid och otid...

Alla tips emottages tacksamt!! Vänligen /A+B
 
Har kört service på både IVT och Nibe och skulle jag välja själv så blir det nog en Nibe men skillnaden är ytterst hårfin och tror inte du som kund märker någon skillnad.

Hälsn.

Micke
 
Fokusera snarare på den av de "stora" leverantörerna som har installatör/serviceombud nära dig och som du får förtroende för.
 
Skulle nog inte satsat på thermia, har själv IVT men det går växelvis och just nu har Nibe en pump som är snäppet vassare än IVT. Varmvatten i separat anläggning är tveksamt. Har själv 160 liter inbyggt i pumpen och om vi fyller vårt bubbelbad med 200 liter svinvarmt vatten så går det inte att duscha varmt på ca 1 timma, men det är ett I-landsproblem. Att duscha 5 pers på morgonen är inga problem.
 
Vad är Nibe vassare på ?????
 
Vi har en IVT med extra beredare på 300 liter och det fungerar utmärkt! Vi har som mest varit 7 personer (5 tonåringar) i hushållet och varm vattnet har alltid räckt... d^_^b

Fundera på om ni inte skall installera frikyla samtidigt. Kostar en spotstyver av den totala investeringen och fungerar mycket bra..d^_^bd^_^bd^_^b
 
B
hej

vill inte låta partisk, men ta en titt på Viessmanns nya kompaktmodeller, de har en med lågenergipumpar samt inbygd styrning för frikyla...
 
Tycker definitivt Nibe eller IVT för jag gillar deras service/garantier. Sen är det ju i stort sett samma fabrikat på produkterna i värmepumparna, kompressorer, elpatronen m.m.

Kolla vad ni har för möjlighet till service i närheten och ta den som verkar seriösast.
 
Havsutsikt, varför avråder du från Thermia är dom sämre på nått vis?? Jag har fått den uppfattningen att dom var minst lika bra som dom andra stora.
 
Har installerat flera thermia och dom har fungerat perfekt.

Dock slöare support och service. Blev gasbrist bara på ett år på en pump.

Men allting handlar ju om den som säljer sakerna. Att denne kan hålla garantierna. Som kund ska man ju aldrig behöva vänta..............
 
Hur snabbt man får service beror nog i första han på hur firma man anlitar agerar och inte vilket fabrikat dom säljer
 
Lägger mig i lite...

Är inne på min andra Thermia. Den första var bergsvärme i förra villan, den senaste är jordvärme här på gården.

Har ALDRIG haft några problem under mina 9 år med mina Thermia (men heller aldrigt ägt någon IVT eller Nibe). Vid båda installationerna har jag varit noggran med att få en totlaentrepenad. Tror att det är dumt att agera "byggmästare" mellan en bergsborrare, en rörmockare och en elektriker...
 
Måste instämma i att jag också är mycket nöjd med min Thermia. Har inte gjort något väsen av sig under de tre åren som den stått i källaren och väldigt enkel att "trimma". Har ingen erfarenhet av de andra märkena men som sagt väldigt nöjd.
 
Hej, tack för alla svar - uppskattas. Det blir en NIBE 1245, får visa sig om det var rätt beslut eller ej. Men jag tror också det handlar om att vilken maskin man än köper så kan det hända nåt med alla (typ måndagsex, felinställningar) och då handlar det om vilken service man får för att åtgärda det. Hoppas det ej behövs:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.