Våra säkringar började strula, och sedan även bergvärmepumpen. Vi bytte säkringar och trasslade runt, fick samma felmeddelande motorskydd löst, tillsats löst, ingen värme.
En kille från bergvärmeföretaget trodde att det snarare var ett elfel och tyckte vi ska ringa elektriker. Sen kom han ändå ut någon dag senare för att kolla. Han letade efter felet, frågade om vi kontaktat elektrikern och letade sen lite till. Pratade om en koppling som ärgat och fixade den.
Några dagar senare återkom exakt samma fel. Ringde då elektrikern som jouren rekommenderat oss. Elektrikern kom och ägnade mycket tid åt felsökning, hittade inget i hushållets elförsörjning. I bergvärmepumpen hittade han en plint som glappade. Han sa att det blir för hög spänning där och att den bränner sönder. Att det är ett fel vid installationen av pumpen. Hans chef skulle kontakta bergvärmeföretaget för att fråga om de kunde få hämta reservdelar hos dem. Men sen kunde han koppla om utan reservdel på ett korrekt sätt och nu funkar allt.
När jag fick fakturan för det onödiga arbetet av bergvärme-jouren, med jobbkostnad och jourtillägg(helg hörde dom av sig och ville komma ändå) ringde jag bergvärmebolaget och frågade om vi ska stå för nåt som inte blev lagat. Jag frågade även om de står för den riktiga reparationen som inte berodde på elfel utan deras installation enligt elektrikern. Han på bergvärmeföretaget var sjukt otrevlig, påstår att jag ringer på fel dag fast han svarade och han trodde inte alls det är installationsfel. Man ska tydligen ringa på kontorstid för fakturafrågor. Detta är företagets ägare som beter sig så. Jag var trevlig trots att vi frusit, använt direktel, köpt proppar för asmycket pengar och ved på macken, sågat ved på julafton. Han hänvisade till deras försäkringsbolag. Men kan de lämna ut ersättning för ett arbete som gjordes i onödan? Dessutom är självrisken högre än kostnaden. Jag vet att garantin går ut efter 3 år, maskinen är fyra. Därefterxhar vi försäkring på 6 år efter installationen. För kort tid och för mycket pengar ändå, tycker jag. Han fick det att låta som slitage, men är ett sånt glapp nåt som uppstår? Vad tjänar elektrikern på att skylla på installationen? Jag vill ju att de står för sin egen arbetskostnad+elektrikern som fick komma ut pga de inte lyckades laga skiten själva. Vad har vi rätt till?
 
H
Var det en kopplingsplint som fabriken hade monterar eller var det en kopplingsplint som blev ansluten vid installationen?

Är det koppat vid installationen så har du 10 års garanti på jobbet. Då är det firman som satt in värmepumpen som ska betala.
 
  • Gilla
Finalisa
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Var det en kopplingsplint som fabriken hade monterar eller var det en kopplingsplint som blev ansluten vid installationen?

Är det koppat vid installationen så har du 10 års garanti på jobbet. Då är det firman som satt in värmepumpen som ska betala.
Tack för matnyttigt svar!
 
H H-Thomasson skrev:
Var det en kopplingsplint som fabriken hade monterar eller var det en kopplingsplint som blev ansluten vid installationen?

Är det koppat vid installationen så har du 10 års garanti på jobbet. Då är det firman som satt in värmepumpen som ska betala.
Jag vet faktiskt inte, men det borde ju gå att ta reda på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.