Hej.

Står i startgroparna för ett nybygge, 190kvm enplan. Uppvärmingen blir enbart golvslingor (tror jag) från bergvärme.

Är det ekonomiskt försvarbart eller bara dumt att skaffa en vattenmantlad öppen spis till vardagsrummet som man inte vill känna tvånget att elda i dagligen?

Ungefär hur mycket kostar en sådan? Ge gärna länktips.

Och är det någon som har något annat förslag på vad den bästa och mest ekonomiska lösningen är?

Tack på förhand.
 
Står i startgroparna för ett nybygge, 190kvm enplan. Uppvärmingen blir enbart golvslingor (tror jag) från bergvärme.
Bergvärmen ger tillräckligt med värme . Vill du ha möjlighet att elda i kamin för mysfaktor och ej ekonomifaktor så kommer det att kosta på, särskilt om du väljer en vattenmantlad historia med tillhörande ackumulator, expansionskärl, skorsten, sotning osv..

Jag skulle inte använda den lösningen. Bergvärme + FTX skulle jag lagt slantarna på och tänt ljus för myset. Alternativt ved eller pelletspanna i kombination med solvärme.
 
det är onödigt dyrt att ha en vattenmantlad kamin ihopp med värmepump.
2 saker gör att det blir dumt.

1. jordvärmen jobbar med låg tempratur, medans kaminen arbetar med hög tempratur, deta gör att systemet i sig blir durt & kompliserat.

2. ska du ha vatten mantlat så bygger det på att man eldar mycke, för att värma mycke vatten, så att små enda i bland ger bara värmeförluster.


vill du ha kamin så instalera en vanilig, o ensast om du vill ha mysfaktorn, för det blr lång payoff på den om huvud värmen komer ifrån en värmepump
 
Håller med dom föregående talarna....Fast satsa på vanlig kamin inte bara för mys ..du kan ju ta Elda på när den Åländska vinterkylan viner som värst så tar du topparna och elpatronen får vila i frid:cool:

Mvh
 
Med golvvärme i hela huset så är det rätt förutsättningar för en optimal vpanläggning då det är lågtempererat..

190 m2 så kanske en 8-10 kW vp blir lämplig, Hör med hustillverkaren vad huset har för max behov vid eran innetemp som kanske inte är 20° som tillverkarna räknar på.. Då kan ni få en vp som inte behöver tillskott av elpatron.. :)
 
det låter som en bra ide!, men all eldning ska ske mot ackumulator. Frågan blir om du bör skaffa en tank eller om det finns möjlighet att docka mot din Vp
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.