Står i startgroparna för att sätta igång bygget enplanare 170m2 med garage 80m2. Tanken var från början att satsa på BioSolpanna men har nu styrt om till bergvärme då det hål som borrats till vattnet inte blev som tänkt, idag borrat 56 m med foderrör ner till 18m. Enligt vår anlitade borrfirma så kan vi använda det till bergvärme dock får dom kanske borra en bit till, och vi får helt enkelt borra ett nytt till vattnet. Vilken anläggning är bäst lämpad till den yta som vi ska värma upp (golvvärme hus samt garage) Vad gör man!!
 
Hej.
Du kan klämma ut ca 50 W per meter aktivt hål d.v.s. vattenbärande. Anta att det är 50 m vatten i hålet. Då kan du ta ut 2.5 kW. Så små maskiner görs vanligtvis inte.
Däremot finns det direktförångande maskiner. De kräver endast 32 m borrhål.
Var ligger tomten?
 
Bob_the_builder
IVT har ju en maskin som heter 495 Twin. Den är en kombinerad mark- och frånluftsvärmepump (2+2 kW). Till den räcker ett borrhål på 50 m. Huruvida 4 kW sedan räcker eller inte beror ju på en mängd olika faktorer, som tex var i Sverige huset är beläget. Man måste naturligtvis också göra en avvägning mellan priset för att borra ett djupare hål (och köpa en större pump)kontra den extra elförbrukning en "för liten" pump orsakar.
 
IVT-maskinen 495 skall klara sig med 50 meter, men jag tror att den dessutom skall sköta ventilationen (den tar energi ur den bortventilerade luften). Det är därför den klarar sig på så korta borrhål. Tror den ger runt 4 kW
 
Hur värmer du garaget ?.Som jag ser det orkar inte pumpen med detta,skall ni ha el elememt samt byggfläkt ute i garaget ?Har samma problem som er. Skall bygga 205 m2 hus samt 75 +35 m2 garage.Värmepumpen som skall driva det där blir dubbel så dyr som pelletsalternativet. För mig lönar det sig aldrig. Men jag har till höst på mig innan jag måste bestäma mig, därför följer jag hur ni andra gör.

MVH Putte.
 
Bob_the_builder
Svelon skrev:
IVT-maskinen 495 skall klara sig med 50 meter, men jag tror att den dessutom skall sköta ventilationen (den tar energi ur den bortventilerade luften). Det är därför den klarar sig på så korta borrhål. Tror den ger runt 4 kW
Ähum, men var det inte det jag sa... ::) ;)
 
Bob, skulle jag alltså inte vinna någonting på att borra 100 meter aktivit hål åt en 495:a?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.