Hej jag har upptäckt att ja hade tappat nästan alltatryck i värmesystemet så jag fyllde på upp till en bar. Då ser jag att de kommer en droppe då och då från cirkulationspumpen då tänker jag kan en droppe då och då göra så jag tapptat 0.3 bars tryck på något dyngn?
 
R
Tillsammans med dåligt med luft i exspantionskärlet så kan du få ett sådant fenomen .
Vatten går inte att komprimera och då behövs inte mycket läcka eller förändring av temperaturen för att påverka trycket i systemet
Börja med att kolla upp kärlet om det finns luft i det ,
 
Tack för svaret! Jag gick ner och spola ut lite vatten ur kälet. får för mig att det var lite luft innan de kom vatten, röret går till en brun så kunde inte se. Det är här läckan är . Runt locket på cirkulation pumpen dyrt att laga? Åter igen tacksam för svar!
 
  • Blå cirkulationspump kopplad till rör med potentiell läcka vid locket på en vägg med rörmokeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Stäng ventilerna som sitter före och efter pumpen , svårt att säga men del gamla pumpar har märken på den för att ställa olika farten på vattnet , strypning innanför och inte som moderna med elektrisk reglering , lossa muttern där det sitter säker en gummipackning innanför får vi hoppas , du får se hur det ser ut ,
Är det packning så duger det med vad som helst att göra en ny packning , tex innerslang till en moppe eller liknande gummiduk
Sen det med luft i kärlet , tappa ur så trycket blir noll , fyll kärlet med med luft till 0,6 bar .töm ytterligare vatten till noll ,
Fortsätt så tills det inte är tryck ut på vattnet och trycket i kärlet stannar på 0,6 , då fyller du upp vatten till ca 1 bar om panntempen är som den ska vara
När läckan är tät så kommer trycket att åka lite jojo men är normalt med temperaturen på vattnet , men inget att bry sig om

Edit la till i texten läs en gång till
 
Redigerat:
Här nu varit nere och kollat, och jag har bara en ventil efter pumpen, före pumpen går ner i bergvärme pumpen tänker dock att det inte borde läckan ut så mycket om jag vrider av den övre eller tänker jag fel? Ska pröva imorgon. Tack så länge !!!
 
R
Stäng av all el stäng alla ventiler du hittar , har du otur så rinner det ut mycket vatten och det blir till att fylla upp igen samt lufta systemet , när du ändå håller på ( du har ett tätt exspansionskärl ) när trycket är noll att kolla hur mycket lufttryck du har i kärlet
Ska vara ca 0,6 bar ( är frörtryckningtryck tomt normalt ) och inget vatten i det
 
Okej tack ska prova. Jag har bara en mästare på expationkälet det är bara den som jag har gått efter, är det fel?
 
R
S Spin skrev:
Okej tack ska prova. Jag har bara en mästare på expationkälet det är bara den som jag har gått efter, är det fel?
Om mätaren fungerar så kan du ha den som koll på systemet men inte vad förtrycket är i kärlet , en pump som du kan pumpa ett bildäck med och som det finns manometer på går bra att använda till förtryckning , 0,6 bar
Då måste kärlet vara tomt på vatten , det syns på manometern , om den stiger när du fyller luft så finns det vatten i kärlet , bara tappa ur mera tills den är på noll och förtrycket är stadigt kvar vid påfyllning luft , då är blåsan så långt ut mot väggarna i kärlet som den kan komma . Därefter fyller du på med vatten till ca 1 bar på manometern
 
Tack för hjälpen och din tid! Det vart en ny pump den gick inte att få den att sluta droppa.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.