Skulle behöva lite Allmäna råd om vilken bergvärmepump vi ska installera.

Det lutar åt en IVT pump
Huset är byggt 1938 totalrenoverat med viss tillägsisolering, 100m2 för tillfället. Ska bygga ut ca 50 kvm.
Har nu gas och en årsförbrukning på ca 20000 kWh .

Någon som kan komma med lite tankar om vilken typ av:
Panna
KW på pannan
Borrdjup m,m

OBS måste ha en E modell för höjden i källaren!
 
Ska du installera den själv? Annars räknar VVS-firmorna ut det när du begär offerter.

Den mest väsentliga faktorn är det totala effektbehovet, inte egentligen årsförbrukningen. Det är den effekttoppen (minus några %) som din pump ska dimensioneras för, och VP-leverantörerna utgår ofta från DUT, dimensionerande utetemperatur. http://www.boverket.se/Global/Bygga...sregler/BBR_avsnitt_9/dvut_2009 1_4_dagar.pdf

Ska man gissa ska du väl landa på en pump mellan 6-8 kW.
 
Hur hög är källaren ?
 
Källaren är 182 cm hög
 
Jag har redan fått några offerter, glömde säga det.
Tyvärr skiljer det ungefär 50 000 mellan den billigaste och den dyraste.

Den dyraste:
IVT premiumline HQ E10
Borrdjup 160 m
10kw panna

Den billigaste:
IVT greenline HA E7
Borrdjup 130
KW 7,2
 
130 m verkar lite grunt med tanke på utbyggnaden.
 
Varför skriver du hjälp i rubriken man tror ju du är i akut behov av någon form av hjälp ang din värmepump.
 
Alla firmor som skickat offerter är licensierade IVT installatörer så 130 meter måste ju funka om dom säger det.
Men så säger den andre att man ska borra 160 m.
Själv vet jag inte så mycket om sånt här.
Tänkte bara kolla om nån annan har nån liknande anläggning och hus, och hur det fungerar?

Svårt val när alla säger olika.
 
Det skulle kanske hängt ihop, jag behöver bergvärmehjälp, låter bättre.
Sorry.
 
Någon därute som installerar eller räknar på bergvärme pumpar, som kan ge mig en opartiskt bedömning utifrån min storlek på hus m,m
 
Varmepumpsforum.com är stället för dig i denna fråga./LOB
 
cheesetown skrev:
Alla firmor som skickat offerter är licensierade IVT installatörer så 130 meter måste ju funka om dom säger det.
Men så säger den andre att man ska borra 160 m.
Själv vet jag inte så mycket om sånt här.
Tänkte bara kolla om nån annan har nån liknande anläggning och hus, och hur det fungerar?

Svårt val när alla säger olika.
Är det inte dina lokala förutsättningar som ska gälla?

Hur många meter aktivt hål behöver du?

Dina lokala förutsättningar avgör hur många meter som behöver borras för att uppnå antal meter aktivt hål :confused:
 
Jag förstår bara inte hur det kan skilja så mycket mellan olika offerter.
Om jag väljer den billiga kanske den inte blir lika effektiv då som den dyraste eller?
 
Vad innebär aktivt hål?
Är det vad som minst krävs för anläggningen? Och sen plussar dom på ett antal meter då för att vara på den säkra sidan kanske?
 
cheesetown skrev:
Jag förstår bara inte hur det kan skilja så mycket mellan olika offerter.
Om jag väljer den billiga kanske den inte blir lika effektiv då som den dyraste eller?
Gäller offerten borrat djup eller aktivt borrhål i båda offerterna? Dom kanske pratar om olika saker?

Dom antar kanske olika avstånd ner till berget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.