Borrhålskretsen (heter det primärkrets?) har ett ex-kärl på högsta punkten. Manometern visar 0.5 bar. Det röda området börjar vid 1.5 bar, och röda visaren står vid 2 bar. Några frågor:
1. Vilken betydelse har trycket i primärkretsen?
2. Bör man fylla på med vätska? Vilken vätska i så fall?
3. Hur trycksätta man det?
Installatören har satt ditt någon slags ventil mede svart hatt med en öppen ände som är utformad som en oanvänd klämkoppling. Genom detta måste jag fylla på.
 
tommib
1. Ingen, så länge hela kretsen är fylld och nivåkärlet är högsta punkten (som i ditt fall). Man kan trycksätta den. Min ursprungliga installatör gjorde det inte. Den som kom efter och installerade värmeväxlare åt mig gjorde det. Spelar ingen roll, mer än att trycksättning i någon mån kan avslöja läckor snabbare.

2. Samma som är i kretsen från början. Vanligen är det en blandning av bioetanol och vatten. Man använder etanol för att konsekvenserna av ett läckage är mycket mindre än om det är glykol. Exakt blandningsförhållande kan variera. Man kan vid små mängder fylla på med vatten. Själva kretsen har så stor volym att några liter hit eller dit inte spelar någon roll.

3. Via påfyllningskopplet, som man också använder när man fyller på. Det har två anslutningar och tre kulventiler. Man pumpar runt med en kraftig djupborrpump eller någon annan typ av pump som producerar högt tryck och flöde och har då mittenventilen stängd (så att slingan går genom den externa pumpen). Sen stänger man avförande ventil och jobbar upp tryck med pumpen tills det är lagom (typ när säkerhetsventilen släpper), sen stänger man tillförande ventil. Därefter öppnar man mittenventilen och startar BVPn.

Påfyllningskoppel:
6246343_w.jpg
 
Tack. Ett sådant lyxkoppel har jag tyvärr inte. Det ser ut såhär:
Expansionstank för uppvärmningssystem monterad på en vägg med rör och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jaha. Då blir det svårare. Det är också ett fel där i och med att du har en ventil ut mot säkerhetsventilen, det får det inte vara.

Visserligen är det primärslingan så temperatur- och tryckvariationerna är små för att inte säga obefintliga men ändå.

Är du helt säker på att du inte har ett påfyllningskoppel någonstans? Det sitter oftast i en isoleringslåda (du ser hälften av lådan i bilden ovan).

Egentligen spelar det väl inte så stor roll, du ska inte behöva fylla på, men udda ändå. Undrar hur de i så fall avluftade systemet....
 
Som tommib skriver så har du säkert ett påfyllnadskoppel, brukar sitta vid pumpen. Men som tidigare skrivits behöver du inte fylla på något 0,5 räcker bra.
 
Ja, det kan finnas en sådan låda. Ligger bara en massa bråte framför som ingår i min 10-årsplan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.